Jouw plek om kundig te worden in de Koran.

Alhusayn logo with name kids

Waarom zouden we leren over de Profeet Muhammad ﷺ?

Inhoudsopgave

Leren over de Profeet Muhammad

Inleiding

De Syrische geleerde, imam Abdullah Sirajuddin al-Husayni (d. 1422 AH/2002) rahimahullah schreef een prachtig boek met de titel Onze Meester Mohammed, de Boodschapper van Allah, zijn sublieme karakter en zijn verheven eigenschappen. Dit boek werd naar het Nederlands vertaald en is verkrijgbaar in twee delen. Het boek valt in het genre van de zogenaamde shamaa’il literatuur met betrekking tot de Profeet ﷺ. Het is een van de beste boeken over de Profeet Mohammed ﷺ die beschikbaar zijn in de Nederlandse taal.

Waarom zouden we moeten leren over de Profeet Muhammad via dit boek?

Het antwoord op deze vraag kunnen we lezen in de inleiding van shaykh Abdullah Sirajuddin al-Husayni zelf tot het boek. Hieronder zal de tekst van die inleiding vertaald weergegeven worden.

“Geprezen zij Allah, de Heer der Werelden. Moge de meest voortreffelijke zegeningen en de beste der begroetingen rusten op onze Meester Mohammed, de Leider der Profeten en Boodschappers, en op zijn huishouden, en op al zijn metgezellen en hun volgelingen.
Ik heb in dit boek op beknopte wijze enkele voorbeelden verzameld die het karakter van de Profeet Mohammed ﷺ illustreren, en enkele aspecten van zijn uitmuntende morele aard weergeven, en zijn sublieme gedrag, opdat zij wellicht de intellectueel mogen herinneren, de onachtzamen mogen waarschuwen, en de onwetenden informeren.
Het staat vrij aan ieder intelligent, verantwoordelijk persoon om bekend te raken met de eigenschappen van deze grote en nobele Profeet ﷺ, opdat hij het licht van zijn voorbeeld moge volgen, en de voortreffelijkheid van zijn karaktereigenschappen als een model voor zichzelf moge nemen.
Indien het de aard van intellectuelen is kennis te verkrijgen betreffende de grootsten en de meest waardigen van de wereld, dan is het gepast dat zij nastreven bekend te geraken met de Meester der Meesters ﷺ, de trots van de gehele schepping, hij wie Allah ﷻ heeft verheven tot de hoogste status, en heeft verheven boven alle andere rangen.
Geen persoon, ongeacht hoe hoog zijn status ook moge zijn, hoe uitgebreid zijn kennis en hoe volmaakt zijn intellect, is in staat de verdiensten van deze nobele Profeet te omvatten, of diep door te dringen in de facetten van zijn volmaaktheid en de schaduwen van zijn schoonheid. Niemand van ons is in staat deze kwaliteiten en eigenschappen uit te drukken:

Een gewaad geweven van negentwintig letters, Zou te kort schieten om zijn nobele karakter uit te drukken.

De verplichting vertrouwd te raken met de Profeet ﷺ en hem te bestuderen

 

Allah ﷻ zegt in de Koran: “En weet dat onder jullie zich de Boodschapper van Allah zich bevindt”.[1] Hij zegt ook: “Of erkennen zij hun Boodschapper niet? Verwerpen zij hem?”[2] Het is de plicht van alle intelligente, verantwoordelijke mensen vertrouwd te raken met deze nobele Boodschapper, met zijn prijzenswaardige karakter en illustere eigenschappen, vanwege diverse redenen:

[1] Koran 49:7

[2] Koran 23:69

Ten eerste:

Allah ﷻ heeft Zijn dienaren bevolen in deze nobele Boodschapper ﷺ te geloven, door te zeggen:

“Geloof daarom in Allah en Zijn Boodschapper en in het Licht (de Koran) dat Wij hebben neergezonden. En Allah is Alwetend over wat jullie doen.”[1]

Geloof in hem ﷺ vereist van de dienaren van Allah dat zij de verdienste van deze nobele Boodschapper leren kennen, en de verhevenheid van zijn rang boven de rang van alle anderen, en de voortreffelijkheden van persoonlijkheid die Allah ﷻ hem heeft geschonken, en de verfijnde en nobele manieren die Hij hem heeft geleerd, en het verheven karakter en de mooie fysieke eigenschappen die Hij hem heeft gegeven, en de verdiensten die Hij in hem heeft geschapen, en de voortreffelijkheden die Hij in hem heeft verzameld. Hij heeft immers de uitmuntende aard van de Profeet ﷺ hoog verheven boven alle andere individuen en volkeren, en hij kan om die reden niet vergeleken worden met enig ander persoon.

Hoe zou hij vergeleken kunnen worden met enig ander, als Allah ﷻ hem alleen heeft uitgekozen omwille van voortreffelijkheid, en hem met de nobelste der eigenschappen heeft uitgerust, en hem heeft opgeheven tot de hoogten van een verheven karakter, en hem heeft uitgedost met de mooiste der verschijningen en de aantrekkelijkste der vormen, en hem heeft onderscheiden met talloze onderscheidende kenmerken? Hij heeft hem met zorg opgevoed, en aandachtig op hem gelet, en gezegd:

“Heeft Hij jou niet als wees gevonden en jou in bescherming genomen? En Hij heeft jou niet zoekende gevonden en jou geleid. En Hij heeft jou niet behoeftig gevonden en jou rijk gemaakt.”[2]

Allah ﷻ Zelf nam de opvoeding en opleiding van de Profeet ﷺ op zich, aangezien hij ongeletterd was opgegroeid en zei tegen hem:

“Lees! In de naam van jouw Heer.”[3]

Dat wil zeggen, lees niet op basis van jouw geleerdheid of opleiding, maar “Lees” echter in de Naam van jouw Heer.

En Hij ﷻ zei: “Wij zullen (de Koran) aan jou voordragen en jij zal (hem) niet vergeten.”[4]

En Hij ﷻ zei: “En Wij hebben jou geleerd hetgeen jij niet wist. En de gunst van Allah voor jou is geweldig.”[5]

De status van “Het is aan mij geopenbaard” in het Woord van Allah ﷻ: “Zeg: ‘Voorwaar, ik ben slechts een mens zoals jullie. Het is aan mij geopenbaard…’”[6] inspireert tot diepe reflectie betreffende de aard van deze Verkozen Boodschapper ﷺ en duidt op de unieke karaktereigenschappen van deze eminente Profeet ﷺ, die door Allah is uitgerust met en is voorbereid met een ziel, een lichaam, een geest, een intellect, in horen, in gezichtsvermogen en in alle andere zintuigen en vermogens, en aan wie Hij de unieke capaciteit heeft gegeven Goddelijke Openbaringen te ontvangen, in al hun vormen, van de Heer der Werelden.

Vanwege die reden, zoals is vermeld in Bukhari en Muslim, toen de Profeet ﷺ voortdurend vastte, en sommige van de Sahaba (r.a.) met hem vastten, verbood hij hun dit te doen. Zij zeiden: ‘Maar we zien u voortdurend vasten, O Boodschapper van Allah.’

Hij antwoordde: ‘Ik ben niet zoals jullie’ – en in één overlevering: ‘mijn toestand is niet als die van jullie’ – ‘gedurende de nacht voedt mijn Heer me en geeft Hij me te drinken.’

[1] Koran 64:8

[2] Koran 93:6-8

[3] Koran 96:1

[4] Koran 87:6

[5] Koran 4:113

[6] Koran 18:110

Hij ﷺ is een mens, maar niet zoals mensen, zoals een robijn een steen is, maar niet zoals andere stenen.

Onze meester Muhammad (3) (1)

Ten tweede:

Allah ﷻ heeft Zijn dienaren opgedragen de Profeet ﷺ te volgen, door te zeggen:

“Zeg (O Mohammed): ‘Als jullie van Allah houden, volg mij dan; Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol.’”[1]

Het volgen van de Profeet ﷺ heeft Allah ﷻ hiermee tot het ware bewijs van de liefde van de dienaar voor Hem ﷻ gemaakt.

En Hij ﷻ zei: “En volg hem. Hopelijk zullen jullie Leiding volgen.”[2]

Dat wil zeggen dat je mag worden geleid naar datgene waarin jouw geluk ligt, in deze wereld en in het Hiernamaals.

Dit vereist de bestudering van zijn handelingen, woorden en toestanden, en bekendheid met zijn nobele aard en verheven karakter, opdat hij ﷺ daarin allesomvattend gevolgd moge worden, behalve met betrekking tot die regels en die toestanden die Allah ﷻ alleen hem heeft bevolen.

Gelet hierop streefden de metgezellen van de Profeet ﷺ met alle vastberadenheid ernaar zijn handelingen, uitspraken, toestanden en zijn manieren te onderzoeken, opdat zij deze zouden kunnen imiteren. Voorwaar, zij verlegden ditzelfde streven naar het bestuderen van zijn regelmatige gewoonten en activiteiten, omdat de gewoonten van de beste mensen de beste der gewoonten zijn, dus wat valt er te zeggen over de gewoonten van de grootste ﷺ onder hen allen?!

De vooraanstaande geleerde al-Sanusi (r.a.) zei in zijn commentaar op zijn eigen Muqaddima:

“Het is duidelijk dat de Sahaba (r.a.) het [in] religieus [opzicht] als noodzakelijk beschouwden de Profeet ﷺ zonder aarzeling te volgen in al zijn woorden en daden, behalve voor wat die dingen betreft die uitsluitend met betrekking tot hem waren geboden. Zij deden hun schoenen uit als hij ﷺ dat deed, en gooiden hun gouden ringen aan de kant toen hij de zijne aan de kant gooide. Abu Bakr en Umar weken van hun pad af om op een bron te zitten waarop de Profeet ﷺ had gezeten. Toen de Sahaba de Profeet ﷺ zijn hoofd zagen scheren om zijn umra (de kleinere bedevaart) te beëindigen bij Hudaybiya, riskeerden zij bijna elkaars levens in de haast hun eigen hoofden te scheren. Zij deden grote moeite zijn exacte manier van zitten, slapen, eten, drinken enzovoorts, te kennen, om hem ﷺ zo te volgen.”

Zij hielden van en hadden afkeer van zelfs hetzelfde voedsel als hij ﷺ. Daarom hebben we in dit boek enkele van de karaktereigenschappen, manieren, daden, woorden en handelingen van herinnering en aanbidding van de Profeet ﷺ vermeld, opdat hij daarin kan worden gevolgd.

[1] Koran 3:31

[2] Koran 7:158

Ten derde:

Allah heeft het verplicht gesteld voor de gelovigen dat zij van de Profeet ﷺ meer houden dan van hun vaders, kinderen, echtgenoten, families, zaken en rijkdom, en Hij heeft degenen die er niet in slagen dit te realiseren gewaarschuwd met bestraffing. Want Hij ﷻ heeft gezegd: “Zeg (O Mohammed): ‘Indien jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarin jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn Boodschapper en het strijden op Zijn Pad, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.’”[1]

Er bestaat geen twijfel over dat de oorzaken van liefde voortkomen uit schoonheid, volmaaktheid en voordeel, zoals Imam al-Ghazali (r.a.) en anderen hebben gesteld.

Van een man wordt gehouden vanwege zijn vrijgevigheid, of zijn dapperheid, of zijn verdraagzaamheid, of zijn kennis, of zijn nederigheid, of zijn vroomheid, of zijn ascetisme en alertheid, of de volmaaktheid van zijn intellect, of de snelheid van zijn begrip, of de schoonheid van zijn karakter en manieren, of zijn welsprekendheid, of zijn goede gezelschap, of zijn rechtvaardigheid, of zijn zorg en medeleven, of vanwege andere dergelijke eigenschappen. Wat geschiedt indien deze voortreffelijke eigenschappen en andere samen zouden komen in één man, en als deze gerealiseerd worden in hun volledige en meest complete inhoud? Dit is onze Meester (Sayyiduna) Mohammed ﷺ, in wie alle eigenschappen van schoonheid en volmaaktheid zijn verzameld. Allah ﷻ heeft zijn verheven beeld geschapen, zijn nobele vorm, en heeft hem ﷺ versierd met alle vormen van schoonheid en pracht, zodat eenieder die hem beschreef zou zeggen: ‘Ik zag voor hem of na hem nooit iemand die was zoals hij.’

Het is, derhalve, essentieel voor een wettelijk verantwoordelijk persoon (mukallaf) vertrouwd te raken met de schoonheid van deze nobele Boodschapper ﷺ: met zijn prachtige karakter, met de voortreffelijkheden van zijn ziel, zijn hart, zijn geest en zijn intellect. Alleen dan kan iemand daadwerkelijke liefde voor hem ﷺ bereiken, want kennis is de bron van liefde: als kennis van de prachtige kwaliteiten van iemands geliefde toeneemt, dan doet iemands liefde daarvoor dat eveneens.

Onze Meester Hasan b. ‘Ali (r.a.) zei: ‘Ik vroeg mijn oom Hind b. Abi Hala – die begiftigd was met het beschrijven – over de schoonheid van de Profeet ﷺ, hopende dat hij aan mij iets zou beschrijven waaraan ik me vast kon houden en dat ik kon koesteren, en hij antwoordde:

“De Boodschapper van Allah ﷺ had grootse en statelijke eigenschappen, en werd als zodanig door anderen geëerd. Zijn gezicht scheen als het licht van de volle maan…”

zoals in de hadith die later zal worden genoemd het geval is.

[1] Koran 9:24

Ten vierde:

Een studie naar de grootse kwaliteiten van de Profeet ﷺ en naar zijn nobele karaktereigenschappen laat een stevig en duidelijk beeld ingeprent in het hart en in de verbeelding achter, alsof men daadwerkelijk Zijn geliefde ﷻ heeft gezien.

De Profeet ﷺ zelf beschreef aan zijn metgezellen de Boodschappers die vóór hem kwamen en vermeldde degenen die op hen leken om deze beschrijvingen verder te verduidelijken totdat zij in een toestand terechtkwamen waarin het leek alsof ze hen zelf hadden gezien. Dit was de meest gepaste weg voor hen om bekend met hen te raken en van hen te houden.         

Bukhari, Muslim en anderen leveren over dat Abu Hurayra (r.a.) zei:

‘De Profeet ﷺ zei: “Op de nacht van mijn Hemelreis, ontmoette ik Musa” en hij vervolgde hem aldus te beschrijven: “Hij had golvend haar, en leek op de mannen van de Shanu’a stam.” Toen zei hij: “En ik ontmoette ‘Isa” en hij beschreef hem als volgt: “Hij was gemiddeld gebouwd, had een rode tint, en zag er zo fris uit alsof hij pas uit bad gekomen was. En ik zag Ibrahim, en ik ben degene van zijn zonen die het dichtst bij hem staat in mijn gelijkenis op hem.”’

Ten vijfde:

Wanneer zijn karakter wordt genoemd, en zijn eigenschappen worden beschreven, is het een bron van leven voor de harten van degenen die van hem ﷺ houden, en een middel om hun ziel en intellect te roeren, en hun liefde te doen toenemen, en hun verlangen op te wekken.

De illustere gnostische Shaykh Abu Madyan zei:

We leven door aan u te denken wanneer we u niet zien Voorwaar, de herinnering aan geliefden verfrist ons; Ware het niet dat onze harten uw gunsten zien; Wanneer we wakker zijn, en verloren in onze sluimer, Dan zouden we sterven vanwege ons verlangen, en rouwen vanwege uw afstand, Maar zoals het is, uw gunsten zijn met ons. Het herinneren van uw woorden beweegt ons en (ont)roert ons: Ware het niet vanwege uw liefde in onze harten, Dan zouden we niet bewogen worden.

En moge Allah genadig zijn met degene die zei:

Vrienden! Als de geliefde en zijn mensen ver weg zijn, En hem ontmoeten buiten bereik is, en zijn thuis veraf ligt, En jij de kans hem te zien met jouw ogen hebt verloren: Dan heb jij niet de kans verloren zijn beschrijving te horen.

Moge Allah hem zegenen en vrede schenken.”

Een betere en mooiere inleiding tot de Profeet Mohammed ﷺ kunnen we ons bijna niet voorstellen. Moge Allah ons laten profiteren van het boek en de kennis van Shaykh Abdullah Sirajuddin al-Husayni en hem belonen met de hoogste plaats in het Paradijs.

De auteur
Volg de cursus!

Heeft dit artikel je geinspireerd om te leren over de beste mens ooit?! Wil je meer toelichting erop en het onderwerp bestuderen met een schriftgeleerden? Meld je dan snel aan voor de cursus.

Picture of Quran-instituut al-Husayn
Quran-instituut al-Husayn
De artikelen en bijdragen van al-Husayn staan onder toezicht van de schriftgeleerden en medewerkers die uitmaken van het team. Voor een volledige beschrijving van het team zie de pagina team. De theologische artikelen zijn afkomstig van de Dar al-Ifta van Al-Azhar of andere betrouwbare bronnen die eerst nagekeken zijn door het team en vervolgens geplaatst op de website.

Vond je het artikel interessant?

Ontvang de artikelen en Fatwa over de islam in je e-mail

Lees hier ons privacybeleid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Inhoudsopgave

Tags

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen voor de islam te maken. Het is een Sadaqah Jaariyah!

Recente artikelen

Volg ons

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen en lessen voor de islam te maken. Kinderen en jongeren leren hier gratis mee!

Doneren voor de Quran omdat we ANBI zijn

Omdat al-Husayn door de belastingdienst ANBI is gekeurd, kun je een groot deel van je Zakah en Sadaqah terugkrijgen. Wanneer je dit doet met een overeenkomst kun je meer terugkrijgen.

Gerelateerde post

Er zijn geen artikelen meer om te tonen.
Scroll naar boven

Om je een goede ervaring te geven bij alhusayn maken we gebruik van cookies. Door door te gaan op de website ga je hiermee akkoord.