Jouw plek om kundig te worden in de Koran.

Alhusayn logo with name kids

De maand Shaban, een voorbereiding op de Ramadan

Inhoudsopgave

De maand Shaban een voorbereiding op de Ramadan

De maand Shaban is aangebroken en iedereen is opgewonden dat het aftellen naar de gezegende maand Ramadan is begonnen. Dit verklaart duidelijk de woorden van onze geliefde Profeet ﷺ toen hem werd gevraagd naar de deugd van de maand Shaban. Hij zei:

“Dat is een maand waar mensen niet veel aandacht aan besteden, tussen Rajab en Ramadan…”

De woorden van de Profeet ﷺ vertellen ons dat moslims zich in die mate bezighouden met het ontvangen van de maand Ramadan, dat zij de deugden van Shaban verwaarlozen, die een “bron van Gods geschenken” is en een gelegenheid om zich voor te bereiden op de maand Ramadan. Het woord “spring” heeft in het Engels twee lexicale betekenissen die verband houden met de verheven status van Shaban.

 

Ten eerste is de lente (spring) het seizoen van het jaar tussen winter en zomer en is het een tijd van vernieuwing. Dit moet ons doel zijn gedurende de hele maand Shaban, dat wil zeggen dat een goede gelovige de kans moet grijpen en zijn/haar intentie moet vernieuwen voor elke goede daad die hij/zij doet.

De Profeet ﷺ zei:

“Daden worden beoordeeld op grond van hun intenties.”

In zo’n hoogseizoen van goedheid worden de daden voorgelegd aan de Heer der Werelden, dus is het gepaster om er een echte en oprechte inspanning van te maken voor de Ramadan, die nog maar enkele weken (van ons) verwijderd is. De andere betekenis van het woord “spring” is een kleine stroom water die op natuurlijke wijze uit de aarde komt (m.a.w.: een bron).

Gedurende de maand Shaban worden de gelovigen blootgesteld aan de stromen van Gods genade en iedereen ontvangt zijn/haar deel ervan, afhankelijk van zijn/haar vastberadenheid. De deur staat wijd open voor allerlei soorten goede daden, of het nu gaat om vasten, het geven van liefdadigheid, het reciteren van de Koran, het gedenken van God (Zsikr), vriendelijkheid jegens ouders, het helpen van mensen in nood enz.

Abu Dharr (moge Allah tevreden zijn met hem) leverde over: “De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:

‘Kleineer geen enkele goede daad, zelfs (niet) het ontmoeten van jouw broeder met een vrolijk gezicht.’”

Het vasten was echter de beste daad die de Profeet ﷺ verrichtte tijdens de maand Shaban.

Usamah ibn Zaid leverde over:

“Ik zei: ‘O Boodschapper van God! Ik zie u (in) geen enkele andere maand zo veel vasten als (in) Shaban.’ Hij zei: Dat is een maand waar mensen niet veel aandacht aan besteden, tussen Rajab en Ramadan. Het is een maand waarin de daden worden overgedragen aan de Heer der Werelden en ik vind het fijn dat mijn daden worden overgedragen als ik vast.’”

Deze Profetische overlevering leert ons de kunst van het presenteren.

 

De Profeet wilde graag dat zijn daden in de best mogelijke vorm aan God de Almachtige werden gepresenteerd en vasten is een tijd van hoge spiritualiteit en zuivering. Dit is vergelijkbaar met de schoonheid en levendigheid die het lenteseizoen aan alles op aarde brengt om de zomer te ontvangen. De lente brengt, in beide betekenissen, oneindige goedheid voor alles en iedereen.

God de Almachtige zegt:

“[En gedenk] toen Mozes om water voor zijn volk verzocht. Daarop zeiden Wij: ‘Sla op de rots met je staf!” Op dat moment ontsproten daaruit twaalf bronnen, waardoor elke groep haar drinkplaats kende.” Koran 2:60

In het bovenstaande edele vers informeert God de Almachtige ons dat er een waterbron uit de massieve rotsen kwam. Op een vergelijkbare manier is de maand Shaban het geschenk dat de Almachtige God aan Zijn gelovige dienaren schenkt om het beste uit hen naar boven te halen en hun zonden weg te wassen vóór de gezegende maand Ramadan.

Aan de vooravond van halverwege Shaban, tijdens deze maand, opent God de deur van berouw voor Zijn gelovige dienaren, beantwoordt Hij hun gebeden en vervult Hij hun behoeften op de gezegende vooravond van halverwege Shaban. Er zijn talloze Ahadith die elkaar versterken en die de verdienste van deze nacht bevestigen.

Daarom is het gedenken van de dag ongetwijfeld toegestaan. Het is een periode die getuigt van Gods liefde voor Zijn gelovige dienaren.

Mu’adh ibn Jabal (moge Allah tevreden zijn met hem) leverde over dat de Profeet ﷺ zei:

“Op de vooravond van halverwege Shaban kijkt God naar Zijn schepping(en) en vergeeft Hij hen allen, behalve de polytheïst en de twistzieke.”

Overgeleverd door al-Tabarani en Ibn Hibban verklaarde deze overlevering authentiek

‘Ali ibn Abi Talib (moge Allah zijn gezicht eren) leverde over dat de Profeet ﷺ zei:

“Verricht de nachtelijke gebeden op de vooravond van halverwege Shaban en vast de gedurende dag ervan, want God daalt[1] af naar de laagste hemel bij zonsondergang van die nacht en zegt: ‘Is er niemand die om vergeving vraagt, zodat ik hem/haar kan vergeven? Is er niemand die om levensonderhoud vraagt, zodat ik hem/haar levensonderhoud kan schenken? Is er niemand die wordt beproefd, zodat ik zijn/haar kwelling kan verlichten? Is er niet zus-en-zo…, is er niet zus-en-zo?’ En zo verder tot aan het ochtendgloren.” Ibn Majah

Dus als de meerderheid van onze vrienden, familie en gemeenschap geen aandacht schenkt aan wat er tijdens deze periode van goedheid kan worden verkregen, laten we dan het initiatief nemen en ons concentreren op datgene wat goed is en ernaar streven om onszelf te corrigeren, terwijl we ons voorbereiden op het ontvangen van onze meest geliefde gast.

[1] Zie fragment hieronder

 

Volgens de Ahl al-Sunnah, is het neerdalen van Allah in de schepping, niet in de zin van richting, beweging of het begeven in de schepping. Het standpunt van de Ahl al-Sunnah is dat Allah rein is van vergankelijkheid of het hebben van enig soort vergelijkenis met de schepping, zelfs in het aspect van nederdalen in de schepping. Er is in totale zin geen overeenkomstigheid, maar geen correlatie tussen de twee dan alleen De Schepper en zijn ondergeschikte schepping waar Hij in absolute zin rein van is. Er zijn twee standpunten omtrent zulke passages

❶ het niet vertalen maar wel behouden van het woord Nuzul in het Arabisch, doch de werkelijke betekenis van het Arabische woord overlaten aan Allah. Het is daarom niet toegestaan dit te vertalen naar een andere taal omdat het misleidend werkt en een verkeerd beeld over Allah geeft. Of…

❷ het herinterpreteren naar een betekenis volgens de context, je kunt het dan wel vertalen door het te herinterpreteren. Het is duidelijk vanuit de gehele context dat Allah hier aanduidt hoe Barmhartig Hij is met de schepping en Zijn genade uitstort op Zijn dienaren.

De salafistische benadering van zulke passages hierin is dat Hij wel letterlijk nederdaalt in de schepping, maar op een manier dat niet is als de schepping. Hij daalt dus wel neer, verlaat de bovenste hemel voor de onderste etc. Hetzelfde concept hanteren zij ook inzake het hebben van een Hand, been, en overige woorden die aanduiden op delen van een groter geheel omdat zij stellen dat Gods been niet de hand is, Gods gezicht niet de hand is, Gods oog of zelfs ogen niet de hand is, maar de ene oog is niet het andere oog maar wel een Godheid welke deze entiteiten, heeft en hieruit tezamen bestaat. Zij erkennen hierbij dus een God met meerdere ogen en als er bronnen zijn die spreken over “handen” dat het een God is met meerdere handen etc. Het zijn echter volgens hen entiteiten die nooit gezien zijn en derhalve niemand weet hoé deze eruit zien. Deze benadering is verworpen door de Ahl al-Sunnah wal Djama’ah. Meer hierover is basaal beschreven in Zo gelooft een moslim, Risalah al-Badjuri en vele boeken van de Maturidi en Ashari leerschool. MYK]

Bereid je voor op de Ramadan. Volg de cursus!

Online & fysiek – 2 & 9 mrt 

De Ramadan komt eraan en weet je niet wanneer het vasten wordt verbroken? Moet je nou de intentie uitspreken of niet? Wil jij het vasten bewust onderhouden? Uit het belangrijke boekwerk Nur al Idah van de geleerde Hassan in ‘Ammār al Shurunbulali

Meld je dan nu aan!

Online, op locatie Rijswijk 15 plaatsen

Picture of Quran-instituut al-Husayn
Quran-instituut al-Husayn
De artikelen en bijdragen van al-Husayn staan onder toezicht van de schriftgeleerden en medewerkers die uitmaken van het team. Voor een volledige beschrijving van het team zie de pagina team. De theologische artikelen zijn afkomstig van de Dar al-Ifta van Al-Azhar of andere betrouwbare bronnen die eerst nagekeken zijn door het team en vervolgens geplaatst op de website.

Vond je het artikel interessant?

Ontvang de artikelen en Fatwa over de islam in je e-mail

Lees hier ons privacybeleid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Inhoudsopgave

Tags

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen voor de islam te maken. Het is een Sadaqah Jaariyah!

Recente artikelen

Volg ons

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen en lessen voor de islam te maken. Kinderen en jongeren leren hier gratis mee!

Doneren voor de Quran omdat we ANBI zijn

Omdat al-Husayn door de belastingdienst ANBI is gekeurd, kun je een groot deel van je Zakah en Sadaqah terugkrijgen. Wanneer je dit doet met een overeenkomst kun je meer terugkrijgen.

Gerelateerde post

Er zijn geen artikelen meer om te tonen.
Scroll naar boven

Om je een goede ervaring te geven bij alhusayn maken we gebruik van cookies. Door door te gaan op de website ga je hiermee akkoord.