Jouw plek om kundig te worden in de Koran.

Alhusayn logo with name kids

Een reactie op de Koranverbranding en het tekort aan activisme

Inhoudsopgave

Reactie op de Koranverbranding

Al-Azhar roept de moslims op om Nederlandse en Zweedse producten te boycotten ter ondersteuning van de Edele Koran

الأزهر يدعو الشعوب العربية والإسلامية لمقاطعة المنتجات الهولنديَّة والسويديَّة نصرةً للمصحف الشريف

Al-Azhar Al-Sharif roept de [in het buitenland verkerende] moslims op om alle Nederlandse en Zweedse producten te boycotten en een krachtig en eensgezind standpunt in te nemen ter bescherming van de Edele Koran. Door het faciliteren en beschermen van misdadigers bij het onteren van de Edele Koran hebben de twee landen een natie van 1,5 miljard moslims diep beledigd.

Ze zijn tot het uiterste gegaan in het faciliteren van de barbaarse misdaden die worden gepleegd onder de misleidende en immorele vlag van “vrijheid van meningsuiting”. Het zou meer naar de waarheid zijn om het de vlag van dictatuur, chaos en onzedelijke gedragingen te noemen. Het zijn immorele gedragingen jegens een beschaafd volk, een volk welk zich vastklampt aan Allah en de hemelse geboden.

Al-Azhar al-Sharif benadrukt hoe belangrijk het is voor moslims om zich te houden aan deze boycot en hoe belangrijk het is dat kinderen, jongeren en vrouwen hierover worden geïnformeerd. Ze dienen te beseffen dat onbereidheid in het deel nemen (aan deze boycot) direct bijdraagt aan het mislukken van het beschermen van deze godsdienst die Allah heeft gekozen.

Deze misdadigers zullen nooit de waarde van de religie erkennen – iets waar ze niets over weten en diens moslimvolgelingen provoceren door hen te spotten – of zullen zich niet laten afschrikken, tenzij ze geconfronteerd worden met uitdagende materiële, monetaire en economische nood. Geld is de enige taal die ze kennen. Het is waar wat de Koran hierover zegt:

“Zij kennen wat zichtbaar is in het wereldse leven, maar ze zijn zich niet bewust van het Hiernamaals.” Al-Rum 7

[Hier eindigt het bericht van Al-Azhar welke geparafraseerd is.]

Hoe dienen moslims van Nederland te reageren op de Koranverbranding?

Zonder meer is de Nederlandse wet een obstakel als het gaat om het opeisen van respect voor moslims (-kinderen), of heiligheden van de islam zoals de Profeet, de Koran en God. Hoe kunnen we immers zoiets verwachten van een land welke gebouwd is op christelijke en Joodse tradities, maar beledigingen jegens de nobele Profeet Jezus zelf faciliteert. Een Profeet welke in hun Bijbel genoemd is, een Profeet die volgens hun zienswijze voor hen aan het kruis stierf? [De werkelijkheid is dat hij niet stierf maar opgenomen is in de hemel en zal terugkeren op aarde tegen het einde der tijden aan.]

Voor de moslims in Nederland, is het belangrijk dat zij een manier vinden binnen de grenzen van de wet zoals een boycot, demonstraties etc. De vraag is: hoe voer je een boycot uit in een omgeving waar je volledig van afhankelijk bent? Dit is niet haalbaar en daardoor is een lokale boycot niet mogelijk. Echter, bedrijven en instanties die zulke barbaarse initiatieven ondersteunen, kunnen individueel geboycot worden voor hetzelfde effect: namelijk druk uitoefenen middels financiële middelen. 

Lak aan activisme bij de moslims

Dat de Koran en de Profeet een niet te bediscussiëren status kent in de islam is een feit. Elke moslim en niet-moslim weet dat ondertussen. Toch zien we een enorme terughoudendheid bij de moslims. Het lijkt er meer op dat het hun met de jaren minder kan schelen, terwijl hun huizen groter worden, kleding, telefoons en auto’s steeds maar luxer. Emoties en protesten blijven uit, terwijl niet kort geleden iedereen de nood vond de straat op te gaan toen Marokko een paar voetbalwedstrijden won: men kwam bij elkaar, ging de straten op, het team werd onthaald door de koning met een mensenmassa, lange stoeten, veel geld en media coverage werd hieraan gespendeerd. Haast iedere moslim op social media, deelde die beelden en had wel een boodschap klaar staan om hun blijdschap te uiten.

 Verdient de Koran op zijn minst niet dezelfde moeite en aandacht van de moslims?

Laten we het gewoon zeggen: we zien een enorme terughoudendheid van onze gemeenschap als het gaat om profeetlaster, beledigingen, koranverbrandingen, tot zover dat de “besten” onder ons, enkele theologen en imams, zover gaan voor het tonen van begrip voor zulke acties. Dit is exact waar onze geliefde Profeet het over had toen hij vermeldde:

حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّمَشْقِيُّ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ بَكْرٍ، حَدَّثَنَا ابْنُ جَابِرٍ، حَدَّثَنِي أَبُو عَبْدِ السَّلاَمِ، عَنْ ثَوْبَانَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ يُوشِكُ الأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا ‏"‏ ‏.‏ فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ قَالَ ‏"‏ بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزِعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهَنَ ‏"‏ ‏.‏ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهَنُ قَالَ ‏"‏ حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ ‏"‏ ‏.‏

Het tekort aan activisme onder moslims is de kernreden dat de provocaties jegens moslims juist toeneemt: men ziet dat het moslim steeds minder kan schelen, velen kijken simpelweg weg, en het lijkt hen vrijwel weinig te doen op emotioneel gebied. Politici worden bozer als je verkeerd spreekt over bijvoorbeeld Turkije dan over de Profeet. Het reflecteert in realiteit op onze fragiele status van Iman. Het is exact zoals de Profeet dat al voorzag: de Dunya heeft ons in zijn greep.

 

Hoe pakken we deze zwakte aan?

Moslimouders, predikers en onderwijzers hebben in zo’n situatie de plicht hun kinderen en achterban continu te doen herinneren over de positie die de Koran inneemt in de religie en daarom in onze levens. We dienen dit probleem bij de kern aan te pakken door bewustzijn te creëren aan de ene kant, en alle elementen die onze Iman verzwakken langzaam maar zeker weg te werken. We moeten ervoor zorgen dat het ons wat meer gaat schelen, dat we dezelfde intensiteit vertonen zoals toen Marokko een paar onbenullige wedstrijden won. 

Dit houdt ook in dat we actoren dienen te faciliteren die hiervoor aan het werk gaan. Dit kunnen we doen op de volgende manier.

Initiatieven en instellingen die de Islam/Koran dienen, horen (financieel) ondersteund te worden. Investeer in de geleerden!

  1. Ondersteun de geleerden en moskeeën;
  2. Ondersteun de onderwijzers van de islam/Koran;
  3. Maar vooral ondersteun islam / Koranscholen en projecten.
  4. Help op andere manieren, nakijkwerk, schrijven etc. 
Is het niet voor jezelf dan voor je aankomende kroost, dat ze met een oprecht hart van Allah en de Profeet zullen houden.

Help mee met het aanwakkeren van liefde en ontzag voor de Koran 

We brengen aankomende maand een mooi boek uit gericht op het Nederlands publiek, bekeerlingen en jongeren zodat ze te weten komen over de immense positie die Allah, de Profeten en de Koran in het leven van een moslim heeft.

Draag bij aan dit project of maak gebruik van de Seerah en Aqidah actie van al-Husayn. Beperk je hulp niet alleen tot ons, maar help ook andere initiatieven voor de Koran van overige moslimorganisaties en docenten.

Maak gebruik van de boeken voor les

Het is aanbevolen om over onze geliefde Profeet ﷺ te onderwijzen daar hij de leringen van de Koran belichaamde. Hiervoor hebben we een artikel en een boek beschikbaar:

Samenvatting over het leven van de Profeet Muhammad

Picture of Quran-instituut al-Husayn
Quran-instituut al-Husayn
De artikelen en bijdragen van al-Husayn staan onder toezicht van de schriftgeleerden en medewerkers die uitmaken van het team. Voor een volledige beschrijving van het team zie de pagina team. De theologische artikelen zijn afkomstig van de Dar al-Ifta van Al-Azhar of andere betrouwbare bronnen die eerst nagekeken zijn door het team en vervolgens geplaatst op de website.

Vond je het artikel interessant?

Ontvang de artikelen en Fatwa over de islam in je e-mail

Lees hier ons privacybeleid.

1 gedachte over “Een reactie op de Koranverbranding en het tekort aan activisme”

  1. MIJN ALLEMACHTIGE ZAL ZIJN MENSEN ALTIJD BESCHERMEN.
    En de onwetenden die niks weten wat ze anderen aan doen zijn zal bestraf worden hier op aarde en in het hiernamaals.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Inhoudsopgave

Tags

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen voor de islam te maken. Het is een Sadaqah Jaariyah!

Recente artikelen

Volg ons

Wordt drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen en lessen voor de islam te maken. Kinderen en jongeren leren hier gratis mee!

Doneren voor de Quran omdat we ANBI zijn

Omdat al-Husayn door de belastingdienst ANBI is gekeurd, kun je een groot deel van je Zakah en Sadaqah terugkrijgen. Wanneer je dit doet met een overeenkomst kun je meer terugkrijgen.

Gerelateerde post

Er zijn geen artikelen meer om te tonen.
Scroll naar boven

Om je een goede ervaring te geven bij alhusayn maken we gebruik van cookies. Door door te gaan op de website ga je hiermee akkoord.