De term ‘Ahl al-Sunna’ verwijst naar de ‘mensen van de soenna’, oftewel degenen die de tradities en het voorbeeld van de profeet Mohammed volgen. Binnen de islamitische gemeenschap wordt deze benaming gebruikt om de soennitische moslims te onderscheiden van andere stromingen. Een prominente figuur binnen deze traditie is Abū al-Ḥasan al-Ashʿarī (874–936), een theoloog die bekend staat om het stichten van de Ashʿarī-school van kalam (islamitische theologie). Al-Ashʿarī speelde een cruciale rol in het definiëren en verdedigen van de orthodoxe islamitische geloofsleer tegen andere theologische stromingen, zoals het Muʿtazilisme. Zijn benadering combineerde rationele argumentatie met een sterke nadruk op de autoriteit van de Koran en de soenna, wat leidde tot een evenwichtige en brede acceptatie binnen de soennitische islam.
In dit artikel wordt dieper ingegaan op de betekenis en het belang van de Ahl al-Sunna en de invloed van Abū al-Ḥasan al-Ashʿarī op de ontwikkeling van de soennitische theologie. Door zijn inspanningen en intellectuele bijdragen heeft al-Ashʿarī een blijvende impact gehad op de islamitische wereld, en zijn nalatenschap blijft relevant voor hedendaagse discussies over geloof en doctrine.
Een korte introductie tot Aqidah
De islam is de godsdienst welke afkomstig is van onze Heer. Het accepteren van al hetgeen wat de geliefde Profeet ﷺ heeft doorgegeven namens Allāh ﷻ is een vereiste, immers beveelt God ons daartoe.
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ وَأُو۟لِى ٱلْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ
O jullie die geloven, gehoorzaam Allah en gehoorzaam de Boodschapper en de gezagsdragers onder jullie
Interpretatieverschillen
Er zijn echter gradaties in wat betreft de zekerheid van de afkomst van de berichten (Isnād ketting van overlevering) en of Allāh ﷻ en Zijn geliefde Profeet ﷺ met een vermelding daadwerkelijk zus en zo bedoeld hebben (interpretatieverschillen). Deze verschillen leiden tot gradaties in het geaccepteerd-zijn van berichten en diens inhoud, en dus wat tot onze geloofsovertuiging behoort en wat niet. Het verwerpen of averechts geloven van wat overgeleverd is kan dus soms ongeloof zijn, soms dwaling, soms zonde en soms alleen fout. Er zijn bijvoorbeeld mensen die de Qurʹān anders interpreteren op plekken waar dat eigenlijk niet kan. Vanwege hun foute denkwijze en logica wanen ze zich desondanks op het rechte pad. Dit is één van de hoofdredenen waarom er groepen ontstaan.
Versplintering in de Ummah
De geliefde Profeet ﷺ heeft deze versplintering al voorzien:
سَتَفْتَرِقُ أُمَّتِيْ ثَلٰثًا وَّ سَبْعِيْنَ فِرْقَةً كُلُّهُمْ فِى النَّارِ إِلَّا وَاحِدَةً
„Mijn natie zal zich in drieënzeventig (73) groeperingen versplinteren. Allen zullen naar de hel gaan, op één na.”
Toen de dierbare metgezellen dit vernamen vroegen zij:
مَنْ هُمْ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟
„O Boodschapper van Allāh welke groep zal dat zijn?”
Toen de dierbare metgezellen dit vernamen vroegen zij:
مَاۤ أَنَا عَلَيْهِ وَ أَصْحَابِيْ
„Het pad waar ik mij op bevind en mijn metgezellen.” Doelend op de volgers van de Sunnah.
In een andere overlevering heeft de geliefde Profeet ﷺ vermeld:
هُمُ الْجَمَاعَةُ
„…zij zijn de Djamāᶜah.”
De directe associatie van de Djama’ah is hiermee dus met de geliefde Profeet ﷺ, maar is sterker nog de directe vertegenwoordiging van onze geliefde Profeet ﷺ en Allah. Het is hierom dat elke groep, ongeacht zijn (afwijkende) ideeën, zijn groep wenst te dopen als de Ahl al-Sunnah w. al-Djama’ah. Wie hiertoe behoren en welke imams deel uitmaken van deze groep is altijd door de eeuwen heen bekend geweest. Ze zijn immers makkelijk te herkennen: de overweldigende meerderheid aan specialistische en vakkundige geleerden.
Het begrip Salaf en de werkelijke aanhangers hiervan
Een veelgebruikte argument is dat de groep die de Salaf direct volgen, de Ahl as-Sunnah zijn. In dit artikel krijg je uitleg wat de manier is om de Salaf te volgen.
https://alhusayn.nl/het-verschil-tussen-de-salaf-en-de-khalaf/
De internationale conferentie van geleerden in Tsjetsjenië
Vanwege de grote misinformatie die er momenteel heerst zagen de geleerden een urgentie om duidelijkheid te verschaffen.
In een tijd waarin veel misinformatie heerst, kwamen geleerden en specialisten bijeen om het publiek te informeren wat de Ahl al-Sunnah wal’Jama’ah werkelijk inhoudt: de groep die door de eeuwen heen de overweldigende meerderheid vormde.
Deze internationale conferentie werd gehouden in Grozny Tsjetsjenië op 25-27 augustus 2016 (21 Dhu’l-Qa’dah 1437).
Het publiek werd hierbij geïnformeerd over de definitie van de Ahl al-Sunnah, de grondleggers daarvan, de methodologie van de Ahl al-Sunnah in het benaderen van de Quranische teksten, de Sunnah, en wat hiervan afwijkend is. Hierbij werd ook uitvoerig gesproken over de controversiële Abul Hasan al-Ashari en Abu Mansur al-Maturidi.
De geleerden hebben daarnaast ook nadruk gelegd op het bestaan van afwijkende groeperingen die in realiteit afstammen van de Khawaridj, en vandaag de dag onder meerdere labels werkzaam zijn.
De geleerden bespraken hierin het belang van het correct bedrijven van de islamitische wetenschappen, de interpretatie van de Quranische verzen en zeer belangrijk het in acht nemen van de hogere doelen van de Islam (Maqasid al-Shariah), waar dit initiatief onder valt.
De verslagen en video’s van de conferentie
De conferentie is nadien voorzien van een actuele website met de individuele verslagen van de geleerden inclusief hun gezamenlijke verklaring over wie de Ahl al-Sunna is, de gevaren van het Salafisme en het extremisme dat haar volgers vertonen welke een gevaar vormt voor de welgesteldheid van de Islam. Deze kunnen op de website gelezen worden voor naslagwerk en studie.
Internationale conferentie
De verklaring in meerdere talen
De onderzoeken en verklaringen van de geleerden zijn voor het publiek gepubliceerd op de website van al-Husayn en op de website van de organisatie die de conferentie hield. Deze verklaringen zijn uitgebracht in meerdere talen en kunnen via onderstaande link gelezen en gedownload worden. We verzoeken jullie a.u.b. deze aan al je vrienden van verschillende nationaliteiten te sturen.
In de verklaringen worden er onder meer de volgende vragen beantwoord:
- Wie behoren tot de Ahl al-Sunnah?
- Waarom is het belangrijk het volk hierover te informeren?
- Wie zijn Abu al-Hasan al-Ashari en Abu Mansur al-Maturidi?
- Wat is de standaard geweest door de eeuwen heen (al-Sawad al-Azam)?
- Door wie wordt deze term momenteel gekaapt?
- Wie zijn de Salafieten/Wahhabieten Takfiri?
- Hoe wordt het volk hierover verkeerd geïnformeerd?
- Behoort het tot de hogere doelen (Maqasid) van de Islam om dit onderscheid te maken?
Lees de verklaringen door op de taal te klikken. Je kunt in de pop de PDF downloaden.
Het belang van kennis en waakzaamheid
De afwezigheid van voldoende islamitische geleerden in Nederland heeft een vacuüm gecreëerd waarin predikers zonder de juiste expertise zich kunnen presenteren als vertegenwoordigers van de Ahl al-Sunna. Dit heeft geleid tot een groeiende invloed van individuen en groepen die met overtuigende methoden jongeren aantrekken en hen indoctrineren met een eenzijdige en potentieel extremistische interpretatie van de islam.
Wat ooit een authentieke, breed gedragen leer was binnen de islamitische traditie, wordt hierdoor overschaduwd door sektarische overtuigingen die niet alleen afwijken van de gevestigde theologische stromingen, maar ook schade toebrengen aan de moslimgemeenschap als geheel. Dit fenomeen blijft niet beperkt tot moskeeën, maar vindt steeds vaker plaats in omgevingen waar jongeren actief zijn, zoals studentenverenigingen en stichtingen.
Daarnaast is er een toenemende trend om afwijkende groeperingen en doctrines te normaliseren, waardoor de grenzen van de islamitische leer vervagen. Dit onderstreept de dringende noodzaak voor islamitische geleerden om helderheid te verschaffen over de Aqidah en de methodologie van de Ahl al-Sunna. Bewustwording en kennis over deze kwesties zijn essentieel om misleiding en extremisme tegen te gaan en de integriteit van het islamitische geloof te waarborgen.
Lees ook
🌐 Website: https://chechnyaconference.org/
🇧🇶 Nederlands: https://tinyurl.com/Dutchsunni
🇺🇸 Engels: https://tinyurl.com/Englishsunni
🇹🇷 Turks: https://tinyurl.com/turkishsunni
🇸🇦 Arabisch: https://tinyurl.com/Arabsunni
🇮🇩 Indonesisch: https://tinyurl.com/Indosunni
🇫🇷 Frans: https://tinyurl.com/frenchsunni
🇩🇪 Duits: https://tinyurl.com/Duitssunni
🇵🇰 Balochi: https://tinyurl.com/Balochisunni
🇮🇷 Farsi: https://tinyurl.com/Farsisunni
🇮🇹 Italië: https://tinyurl.com/Italiesunni
Kurdi: https://tinyurl.com/Kurdisunni
🇷🇺 Russisch: https://tinyurl.com/Russischsunni
🇪🇸 Spaans: https://tinyurl.com/Spaanssunni
🇹🇿 Swahili: https://tinyurl.com/Swahilisunni
Aangeraden
Risalah al-Badjuri fi Ilm al-Tawhid
Dit boek bundelt de basisgeloofsleer samen die verplicht zijn om te weten. Het is geschreven door de sheikh al-Islam Muhammad al-Badjuriyy, een autoriteit onder Ashâ‘irahgeleerden en de voormalige sheikh van Al Azhar. Hij vertelt op een zeer gestructureerde wijze:
Arrisala - Ibn Abi Zayd al-Qayrawani
Arrisala, een klassiek meesterwerk over de islamitische geloofsleer (‘aqida) en jurisprudentie (fiqh). Geschreven door Abdullah Ibn Abi Zayd Al Qayrawani op 17-jarige leeftijd in het jaar 938. Het boek wordt tot op de dag van vandaag onderwezen en bestudeerd en behoort tot de verplichte literatuur in curricula van veel universiteiten en instituten. Imam Al Qayrawani, ook wel bekend als ‘de kleine Malik’, verwijzend naar de oprichter van de Maliki-wetsschool, staat bekend om zijn diepgaande kennis van alle facetten van het geloof.