Juichende theologen en moskeebesturen toen Maurits Berger uitleg kwam geven en de passages in de islamitische bronnen als afkeurenswaardig noemde. De bewuste teksten werden geparadeerd op social media, op islampagina en moslims als blijk van een overwinning van het “huis van God” samen met theologen.
Dit terwijl het vraagstuk van vrouwenbesnijdenis wel degelijk in de islamitische bronnen en Fiqhwerken voorkomt als iets “goeds”. Het strekt zich uit van iets goed (Hanafi) tot aan Wajib volgens bepaalde Shafi’i, geleerden vanwege de uitspraken van de nobele Profeet.
Is er nog iemand die opkomt voor het respect van onze geliefde Profeet en zijn wetgeving?
Is de opinie van het publiek zo belangrijk dat we iets van onze godsdienst als immoreel en als “afkeurenswaardig” moeten stellen? De schijn geven hiertoe wetende dat het zich stoelt op de uitspraken van de Profeet? Afstand moeten nemen van wat de Profeet heeft vermeld? Tot het punt dat we onszelf verlagen door trots te paraderen met de uitspraken van een theoloog die zeggingen van de Profeet en de Fiqhjuristen als afkeurenswaardig stelt?
أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
"Vrezen jullie hen? God komt het met meer recht toe dat jullie Hem vrezen als jullie gelovig zijn."
Ze juichen om iets waar ze zich voor dood moeten schamen!
Het is ook een goed voorbeeld van hoe de geliefde Profeet en zijn eer in de steek worden gelaten. Je zou verwachten dat moslim opkomen voor de Fiqh, juist omdat ze beseffen dat deze zich baseren op de Koran en Sunnah. Natuurlijk in een land als Nederland waar de wetten van ongeloof en profeetlaster domineren zouden ze een nuancering kunnen doen zoals, dat een moslim niet in staat is om naar alle islamitische voorschriften toe te handelen en is dus strafbaar als hij dit wel doet. Het is in de ogen van de overheid en tegenstanders verminking, en de Profeet zou hiermee aansporen tot iets afkeurenswaardig aldus de theologen en de overheid.
Maar het is wel toegestaan dat iemand kinderen motiveert om een geslachtsverandering te ondergaan. Kinderen mogen zelfs bij hun 18de een complete mutilatie bij hun geslachtsorganen uit laten voeren. Zie de NOS: Klik hier
Vrouwenbesnijdenis in de islam?
Het vraagstuk vrouwenbesnijdenis kan op twee manieren geïnterpreteerd worden:
- mutilatie
- licht bijsnijden door een stuk vel te verwijderen doch niets te veranderen.
Het eerste is zonder onenigheid Haram, betreft het tweede verschillen de opinies van de Fiqhjuristen van iets goeds (Ahnaf) tot aan Wajib (volgens bepaalde Shafii). Dit is zoals eerder gezegd vanwege de uitspraken van de nobele Profeet.
De procedure van vrouwenbesnijdenis en het uitvoer daarvan is in realiteit een kleinere ingreep dan een bestaand concept in Nederland. Ja je leest dat goed minder dan schaamlipcorrectie, een ondertussen miljoenenbusiness. Het verschil is dat hierachter de label islam niet hangt en daarom een veel meer ingrijpende operatie wel als moreel en ethisch wordt geacht.
De islamitische wetsgeleerden geven aan dat het licht bijsnijden van het oppervlak in realiteit het stuk “vlees” waarmee genot ervaren wordt beter toegankelijk wordt en hierdoor genot beter ervaren kan worden.
لایسن ختانھا وإنما ھو مکرمۃ
Het besnijden van vrouwen is niet Sunnah doch wel iets goeds - al-Ashbah w. al-Nazair
وإنماکان الختان فی حقہا مکرمۃ لأنہ یزید فی اللذۃ
Een besnijdenis voor een vrouw is iets goeds omdat het de lust tijdens gemeenschap vergroot. - Ghamz
Het is dus niet om de lusten te onderdrukken, of zoals gesteld dat het zondig is als een vrouw genot ervaart. Het is namelijk een recht wat een vrouw geschonken is en elke echtgenoot/ouder dient te respecteren. Er zijn daarnaast vele islamitische bronnen die erop toewijzen dat genot binnen een huwelijk een wederzijdse recht is, iets waar de man haar van moet voorzien.
Waarom is vrouwenbesnijdenis nu wel verboden?
De reden dat het comité van wetsgeleerden vrouwenbesnijdenis (FGM) in deze tijd als verboden stelt, is dat het een moeilijk uit te voeren operatie is, waar vandaag de dag geen kundigen meer voor zijn. Zo is er vaak voorgekomen dat deze ingrepen worden uitgevoerd door mensen die dat niet kunnen terwijl de gevolgen permanent zijn. Je kunt de impact hiervan op het leven van een vrouw begrijpen, een normaal huwelijk en reden tot genot ontbreken. Dit zorgt voor emotionele en lichamelijk schade die grote gevolgen kent op de relatie binnen een gezin. Dit is de reden dat het uitvoeren van vrouwenbesnijdenis nu als verboden is verklaard: er zijn geen specialisten meer die het correct kunnen uitvoeren en de veiligheid van de vrouw is niet gegarandeerd.
Moslim, laat de profeet niet in de steek, zeker nu niet!
Het is dus niet zoals gesteld wordt dat de Ahadith en wat de Fiqhjuristen daaruit vaststelden, “afkeurenswaardig zijn” en dat wij daar afstand van moeten nemen. Dit is ondanks dat theologen en moslimpagina’s daarvoor juichen. Dit is een daad van iemand die niet schaamt over wat hij zegt inzake de Profeet.
Echter, wij dienen als moslims onze verbazing te uiten: Hoe kan een ongelovige OM, moslims dwingen iets als immoreel te stellen of als afkeurenswaardig? Dwingen er afstand van te nemen of deze schijn zelfs te geven. Wanneer duidelijk is dat het vanuit onze godsdienst als moreel wordt gezien.
Zelfs als moskeebesturen en theologen juichen om de woorden van Maurits Berger, weegt dit absoluut niet op tegen het overweldigende aantal aan Fuqaha en de Ahadith die hierover zijn gemeld. Maurits Berger is geen profeet die kwesties die vanuit onze religie als moreel zijn gesteld, kan omdopen als afkeurenswaardig, dit is ondanks hij nu wel volgelingen kent vanuit de theologische hoek.
Waarom is er dan ondanks de nuance zo een verkeerd beeld ontstaan?
Het begrip vrouwenbesnijdenis wordt hedendaags erg verkeerd begrepen. Dit is te danken aan personen als indentiteitfraudeur Ayaan Hirsi Ali Magan etc. Ze verzon naar zeggen een compleet verhaal van angst en geweld om haar naturalisatie rond te krijgen. Dat ze ondanks fraude dit rond kreeg had wellicht te maken omdat ze een felle tegenstander was van de islam. Zo stelde ze dat de genitale mutilatie (welke absoluut Haram is) die haar werd aangedaan (vanuit haar cultuur en niet islam) de schuld is van de islam. Vrijwel alles wat er mis was in haar leven, was de schuld van de Profeet. De media hebben vervolgens, zoals dat hun Sunnah is, massaal uitgezonden en dit beeld zodoende gecreëerd dat de islam een synoniem is van mutilatie en vrouwonvriendelijk. Vrouwenbesnijdenis werd hierdoor publiek gedoopt als een synoniem van mutilatie.
Theologen van nu: een gevaar voor de islam maar een zegen voor de politiek.
We zien dit in ons land steeds vaker gebeuren, moslimtheologen die de boodschap van de Profeet als immoreel stellen, of zaken van Kufr en dwaling normaliseren, zelfs voor profeetlaster begrip tonen. Dit fenomeen zal op den duur de islam compleet veranderen tot een variant die voor de tegenstanders wel wenselijk is. Dit is thans de reden waarom de overheid investeerde in imamopleidingen in Nederland en het importeren van specialisten probeerde te stoppen: zie intentieverklaring van Rita Verdonk.
Het doel was om de islam te veranderen door kennis en de maatstaf in geleerdheid te degraderen, het langzaam te veranderen met theologen die onbekwaam zijn: een parallel bestaan te geven naast de linie aan geleerdheid om vervolgens de authentieke versie weg te werken.
Het produceert een groep theologen die voor acceptatie bereid zijn alles te offeren, zelfs de eer van de Profeet. En dat ruiken “ze”:
Hiervan uitgezonderd zijn moslims die bij een correcte Ahl al-Sunnah instelling studeren en onderwijs genieten van Soennitische Shuyukh die onderwijzen volgens een correcte en gedegen curriculum. Een authentieke schriftgeleerde zal nimmer dit veranderen omdat hij of zij de ernst ervan inziet studenten volgens een bepaald model op te leiden en de gevaren voor de Deen wanneer hij hierin tekortschiet.
Dit is een artikel van sh. Mohamed Yaseen Khan al-Azhari, specialist in Aqidah en Fatwa afgevaardigde, de overige leden van al-Husayn zijn hiervoor niet aansprakelijk. Het onderwerp ter kwestie behandelt de visie omtrent vrouwenbesnijdenis zoals de Fuqaha bespreken in Fiqhwerken en zodoende dit als een gesanctioneerde wijze omschrijven.
Disclaimer: Te allen tijde wordt er beroep gedaan op artikel 6 van de Grondwet, om de levensovertuiging i.c. het islamitische recht en credo te uiten t.b.v. educatiedoeleinden als een islamitische academicus. Hieronder vallen ook strafrechtelijke oordelen binnen het kader van het islamitische recht geldend in een islamitisch land. Op de artikelen en werken van al-Husayn rust een copyright. Voor het gebruiken van de stukken teksten neem contact op via info@alhusayn.nl
Steun ons
Ondanks we in Nederland de vrijheid van godsdienst hebben is de kans er dat we vanwege het vermelden van islamitische geloofsovertuigingen vervolgd kunnen worden. We hopen daarom op je steun bij een eventuele rechtsvervolging. Je kunt doneren via de knop in de pagina. Alvast bedankt.
De adviezen voor ouders
Vul het formulier in en je ontvangt de handige kaart met adviezen van Al-Azhar in je e-mail.