Inleiding
Het pad tot de islamitische kennis is het pad van de vromen, het pad tot herkenning, het pad van eer en glorie en ook een pad tot het paradijs. Voorzeker is kennis een der grootste gunsten die Allah een dienaar kan schenken. Het is middels kennis dat een persoon verhevenheid verkrijgt mits het correct wordt gebruikt. Het zijn de mensen van kennis die erfgenamen zijn van de nobele Profeet (vrede zij met hem). Grote imams als Abu Hanifah, Malik, Shafi’i en Hanbali die uitblonken in kennis, allen die middels kennis en begrip van de Deen de nobele Profeet vertegenwoordigen. Allah schonk deze imams niet alleen kennis en het nodige begrip van de Deen, maar voorzag hun van de gunst om met kennis de godsdienst te dienen. Zij werden anders gezegd gezegend in hun kennis.
Er zijn ook anderen geweest door de geschiedenis met enorm veel kennis, maar de gunst niet verkregen om er goed mee te doen. Zij verkregen deze gunst niet omdat hun intenties bij het opdoen van kennis incorrect was.
Over het belang van het nemen van een correcte intentie vermeldt de Profeet vrede en zegeningen subliem:
“De daden worden beoordeeld op basis van de intenties…”
De grootgeleerde Naqī ʿAlī Khān rh. schreef een beeldschoon werk over de verhevenheid kennis en de geleerden. In hetzelfde boek adviseert hij studenten op het belang van het nemen van goede intenties bij het opdoen van kennis.
De veertig adviezen
- Onderwijs anderen.
- Het corrigeren van jezelf.
- Het (spiritueel) leiden (en begeleiden) van anderen.2
- Allah tevredenstellen.
- De Profeet tevredenstellen.
- Het verkrijgen van beloning.
- Het verspreiden van de leerstellingen van de Profeet.
- De nabijheid verkrijgen van Allah.
- Het gezelschap van de vromen opzoeken.
- Het laten herleven van de islam.
- Jezelf van de Hel redden.
- Anderen van de Hel redden.
- De religie dienen.
- De leerstellingen van de (vrome) voorgangers laten herleven (en daarmee dus in stand houden).
- De gemeenschap dienen.
- Satan ergeren.
- Je naft (ego) onder controle houden.
- Kennis over Allah verkrijgen.
- Handelen naar de leerstellingen van onze (vrome) voorgangers.
- Mensen tot de islam uitnodigen.
- Degenen die vragen stellen (kunnen)3 beantwoorden.
- Dankbaarheid uiten (aan Allah in iedere situatie).
- Liefde voor Allah uiten.
- Liefde voor de Profeet uiten.
- Smeekbeden ontvangen van mensen.
- Anderen aansporen tot het zoeken naar kennis.
- Het aantal geleerden doen toenemen (door zelf kennis op te doen en een geleerde te worden).
- Leugens en dwaling weerleggen.
- Mensen weerhouden van verboden zaken.
- De rechtvaardigen aanmoedigen.
- De zondaars vermanen.
- Reageren op -en weerleggen van- bezwaren tegen de islam.
- De vlag van de islam ophijsen (d.w.z. de glorie van de islam vergroten).
- Jouw ouders tevredenstellen.
- De rechten van een huwelijkspartner leren om ze toe te passen.
- De rechten van een buurman leren om ze toe te passen.
- Islamitische literatuur vertalen.
- Islamitische boeken schrijven.
- Lezingen geven aan het publiek.
- Het gebed leiden.
Opmerking van de vertaler: De intenties voor het zoeken naar kennis zijn uiteraard niet beperkt tot deze veertig intenties. Het is goed mogelijk dat mensen nog meer en andere intenties hebben.
Bron: The Merit of Knowledge & Scholars, Sadr al Ulama Academy Publications (Bolton UK, 2018), pag. 84.4
1 Voor zijn biografie in het Engels, zie bijvoorbeeld:
https://www.dawateisla mi.net/ magazine/ en/memoirs-of-righteous-people/ maulana-mufti-naqi-ali-khan Hij was de vader van de bekende Shaykh Ahmad Rida Khan. Moge Allah genade met hen beiden hebben.
2 Dit wil onder andere zeggen dat je een voorbeeld moet zijn voor anderen.
3 Het behoorde tot de manieren van de vrome voorgangers dat als ze iets niet wisten ze dat dan ook eerlijk toegaven en zeiden: ” Ik weet het niet” , omdat hiermee ook de islam beschermd wordt. لا أدري نصف الدين
4 Het originele werk in het Urdu kan gedownload worden: Fadl al-Ilm w. al-Ulama. Hierbij zit ook een werk van imam al-Ghazzali (Faraid wa Adab Muta allim wa Mu’allim)