Inleiding
Sheikh Yusuf al-Dijwi al-Maliki al-Azhari (d. 1946 na Chr) behoorde tot de cirkel van grootste geleerden van Jami’ al-Azhar in zijn tijd. Hij was een bekende Maliki en Ash’ari geleerde, ondanks het feit dat hij blind was. Imam Zahid al-Kawthari prees hem veelvuldig in zijn “Maqalat al-Kawthari” en zei dat hij ijazah van hem nam voor de Muwatta van Imam Malik. Sheikh Yusuf al-Dijwi was de schrijver van het bekende boek “al-Ibda” en hij is nog steeds bekend vanwege zijn meesterlijke analyse van en antwoord op de Wahhabi (Salafistische) ideologie in de Majallat al-Azhar , welk werk werd gereproduceerd door sheikh Abu Hamid ibn Marzuq in zijn boek “al-Tawassul bi’n-Nabi wa bi’l-Salihin”.
Biografie van sheikh Yusuf al-Dijwi al-Maliki al-Azhari rh.
Gebaseerd op de biografie geschreven door sheikh Muhammad Zahid al-Kawthari
De unieke en formidabele geleerde, Jamal al-Din Yusuf ibn Ahmad ibn Nasr al-Dijwi, een lid van de Raad van Seniore Geleerden van al-Azhar al-Shareef, ging over naar de genade van Allah. De sheikh van Masjid al-Azhar verrichtte het gebed over hem samen met vele anderen van de geleerden van al-Azhar en degenen die zijn grote rang kenden. Ze droegen hem op hun schouders naar zijn rustplek op de begraafplaats van Ain Shams.
Hij stierf na Asr, op woensdag de 5e van Safar in het jaar 1365 AH (9 januari 1946). Hij bracht 78 jaar in dit leven door met rechtschapen daden, het verspreiden van nuttige kennis en het oproepen tot Allah met wijsheid en goede vermaningen en het verrichten van jihad met zijn pen en tong.
Hij was een teken van Gods gaven met betrekking tot zijn intelligentie, snelheid van begrip, kwaliteit van expressie, geheugen en brede kennis. Zijn lessen in Masjid al-Azhar werden bijgewoond door honderden geleerden en studenten, zelfs bijna duizend. Ze luisterden aandachtig naar zijn boeiende spraak en profiteerden van de zoete wateren van deze grote oceaan van kennis.
Hij was de belangrijkste exegeet, hadith-geleerde, filosoof, schrijver en spreker onder de geleerden van al-Azhar. Hij werd ook vertrouwd door de massa’s moslims over de hele wereld. Ze erkenden de omvang van zijn geleerdheid, zijn oprechtheid en zijn nauwgezetheid. Vanuit de verschillende hoeken van de wereld kwamen er vragen bij hem terecht.
Hij was verdraagzaam en vrijgevig. Zijn gezicht lichtte op als hij in staat was om de behoefte te vervullen van iemand die met een verzoek naar hem toe kwam. Hij was buitengewoon bezorgd om het welzijn van degenen die uit andere plaatsen kwamen [dit lijkt te impliceren dat studenten en geleerden uit andere landen in Egypte verbleven, zoals sheikh al-Kawthari] op een dusdanige manier dat men zich geen groter niveau van bezorgdheid kan voorstellen. Zijn beloning daarvoor wordt bewaard voor het Hiernamaals.
Sh Yusuf al-Dijwi al-Maliki
Een van de geleerden van de Maliki wetsschool met vele fijne Fatwa op zijn naam van Al-Azhar. Onder al-Husayn zullen zijn Fatawa uitgebracht worden,
Zijn werken
Hij had veel geschriften die zich over de landen verspreidden en die tot aan zijn laatste dagen in tijdschriften en kranten werden gepubliceerd. Dat is een zegening van Allah die Hij geeft aan wie Hij kiest.
Tot zijn werken behoren:
- Rasa’il al-Salam wa Rusul al-Islam
- Maqalat wa Fatawa
- Khulasah Ilm al-Wad’
- Al-Muhadarah al-Azhariyyah
- Tanbih al-Mu’minin li’l-Mahasin al-Din
- Sabil al-Sa’adah
- Risalah fi Tafsir Qawl Allah ta’ala “La yus’alu ‘amma yaf’al”
- Sawa’iq min Nar fi al-Radd ‘ala Sahib al-Manar
- Al-Jawab al-Munif fi al-Radd ‘ala Muda’i al-Tahrif fi al-Qur’an al-Shareef
- Al-Radd ‘ala Kitab al-Islam wa Usul al-Hikam
Hij werd geboren in een stad genaamd Dijwa in de buurt van Qalyub, Egypte, in 1287 AH (1870 na Chr.). Zijn vader was een zuivere Arabier van de stam van Habib en zijn moeder was een afstammeling van Sayyidina al-Hasan, de kleinzoon van de Profeet (vrede zij met hem en zijn familie).
Hij was blind maar verkreeg andere gunsten van Allah
Tijdens zijn jeugd verloor hij zijn gezichtsvermogen door de pokken. Zijn moeder was radeloos en huilde en zijn vader zei tegen haar:
“Een van de grote rechtschapen mensen van zijn tijd! Treur niet, Allah zal zijn visie vervangen door een doordringend inzicht en hem tot een grote geleerde maken naar wie de mensen zullen gaan om hun problemen op te lossen.”
Zijn moeder dacht dat dit gewoon zijn vader was die haar een beter gevoel wilde geven, maar Allah bracht deze uitspraak tot werkelijkheid en maakte hem tot een geleerde die over de hele wereld bekend was.
Zijn reis naar Al-Azhar
Hij memoriseerde de Koran in zijn dorp en vervolgens stuurde zijn vader hem naar al-Azhar al-Shareef om kennis op te doen bij de grote geleerden van 1301 tot 1317 AH. Hij deed het Alimiyyah examen (de hoogste graad aan al-Azhar in die tijd) in de maand Safar in 1317 AH en slaagde met vlag en wimpel. Hij verdiende de lof van zijn toezichthouders tot aan het punt dat sheikh Radi al-Hanafi, die bekend stond om zijn uitgebreide kennis en superioriteit over zijn collega’s van de geleerden, hem bij hem thuis bezocht en hem feliciteerde met zijn succes en voor hem bad dat hij allerlei goeds zou bereiken. Dit was een grote eer die hem werd betoond en die werd beschouwd als een indicatie van goede dingen die zouden gaan komen. Hij ging door op het pad van geleerdheid totdat hij een ster aan de hemel werd van de seniore geleerden van al-Azhar.
De leraren van sheikh al-Dijwi al-Maliki en zijn Isnad
[Het volgende gedeelte bevat veel details over de leraren van de sheikh en hun leraren, met details over hun ketens van overlevering (asanid) in de islamitische wetenschappen. Dit, hoewel langdradig voor de gemiddelde lezer, maakt deel uit van de islamitische traditie en de ketens van overlevering zijn als een stamboom voor geleerdheid.
Er moet ook worden opgemerkt dat Imam Sufyan ibn Uyaynah eens zei:
"Genade daalt neer bij het noemen van de namen van de rechtschapenen",
dus er is zowel een spiritueel als een intellectueel voordeel bij het noemen van hun namen. Ten slotte ben ik niet volledig zeker over de exacte uitspraak van sommige van deze namen, dus iedereen die hier serieus naar wil verwijzen, moet zijn leraren hierover raadplegen.]
Hij had veel leraren van de grote Shuyukh van zijn tijd. Zijn voornaamste sheikh was sheikh Harun ibn Abd al-Raziq al-Banjawi, die stierf in 1336 AH op 87-jarige leeftijd. Hij profiteerde ook van sheikh Ahmad al-Rifai al-Fayyumi (d. 1326 AH), sheikh Muhammad ibn Salim Tumum (d. 1336 Ah), sheikh Ahmad Faid al-Zarqani, sheikh Rizq ibn Saqr al-Burqami, sheikh Dawud en sheikh Salim al-Bishri (Sheikh al-Azhar), die allemaal Maliki’s waren. Hij profiteerde ook van sheikh Muhammad al-Buhayri en sheikh Atiyyah al-Adawi, die Shafi’is waren.
Wat betreft zijn sheikh in de Koran-wetenschappen, het was de beroemde Qari, sheikh Hasan al-Jarisi, en zijn keten van overlevering inzake de Koran is bekend.
De shuyukh Harun, al-Rifai, Tumum en al-Zarqani namen allemaal van sheikh Ahmad Minnatullah al-Shabasi (d. 1292 AH), die nam van al-Amir al-Kabir (d. 1232 AH). Wat betreft de Shuyukh Rizq, al-Bishri en Dawud, zij namen van sheikh Muhammad al-Safti al-Maliki (d. 1294 AH), die nam van al-Amir al-Kabir. Wat betreft shuyukh al-Buhayri en al-Adawi, zij namen van sheikh Ibrahim al-Saqqa al-Shafi’i (d. 1298 AH), die nam van al-Amir al-Saghir (d. 1248 AH), die nam van zijn vader al-Amir al-Kabir. De ketens van overlevering van al die Shuyukh gaan terug tot al-Amir al-Kabir. Sheikh Ahmad Minnatullah heeft ook een verzameling van ketens van overlevering (thabat) die samen met de biografie van sheikh Abd al-Qadir al-Rafi’i is gepubliceerd, maar die vol met drukfouten staat. Sheikh Tumum nam ook van sheikh Ahmad Diya al-Din al-Kamshakhanawi (d. 1311 AH), die nam van al-Sayyid Ahmad ibn Sulayman al-Arwadi (d. 1275 AH), en [Sheikh Tumum nam] van Mustafa al-Muballat (d. 1384 AH). Al-Arwadi nam van Ibn Abidin, Hamid al-Attar, Abd al-Rahman al-Kazbari en al-Shihab al-Sawi, die allemaal bekende thabat werken hebben. Al-Muballat heeft ook een thabat en hij nam van al-Amir al-Kabir en al-Shanwani, die beiden studenten waren van sheikh Ali al-Sa’idi. Al-Shanwani nam ook van sheikh Murtada al-Zabidi. De verzamelingen van ketens van overlevering van al deze geleerden zijn bekend en veelomvattend, ze omvatten alles wat aan hen voorafging. Mogen wij met hen verzameld worden onder de banier van Gods geliefde en uitverkorene, vrede zij met hem, en profiteren van hun kennis.
Ik [Sheikh Muhammad Zahid al-Kawthari] nam de keten van overlevering van de Muwatta van Imam Malik volgens de overlevering (riwayah) van Yahya al-Laythi van Ustadh al-Dijwi in een bijeenkomst die eindigde op de 21e van Safar in 1361 AH. Ik las hem de hele tekst voor, behalve enkele kleine stukjes, waarin ik werd bijgestaan door sheikh Ali al-Khususi. Daarna gaf hij me een specifieke ijazah erin en een algemene ijazah in de rest van zijn overleveringen. Daarbij leverde hij zijn keten van overlevering over van sheikh Ahmad Minnatullah naar al-Amir al-Kabir via al-Saqqat. Deze keten van overlevering bestaat uit allemaal Maliki’s van Ustadh al-Dijwi helemaal terug naar Imam Malik ibn Anas, moge Allah tevreden zijn met hen allen.
Enkele studenten van sheikh Yusuf al-Dijwi al-Maliki
Enkele bekende studenten van de sheikh waren:
- sheikh Muhammad Zahid al-Kawthari
- sheikh Salih al-Ja’fari
- sheikh Abd al-Fattah Abu Ghuddah
- sheikh Hasanayn Makhluf
- sheikh Abd al-Halim Mahmud
- sheikh Muhammad Zaki Ibrahim
- sheikh Muhammad al-Hafiz al-Tijani
Dit artikel zal in sha Allah gauw volgen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en steun ons graag. Klik hier »