De gevaren van toezicht op informeel onderwijs

Er komt een nieuw wetsvoorstel van de overheid om toezicht informeel onderwijs te houden op Koranscholen en weekendscholen. Wanneer je de wet nader bekijkt en combineert met de andere voorstellen die gedaan zijn, lijkt deze wet op een voorwerk van een groter project om moslims te vervolgen voor hun geloof: de nieuwe joden van Europa.

Er wordt momenteel gewerkt aan een wet die specifiek gericht lijkt op het aanpakken van informeel (islamitisch) onderwijs. Hoewel officieel wordt gesteld dat deze wet niet uitsluitend op moslims gericht is, doet de politieke retoriek sinds de rellen in Amsterdam anders vermoeden. VVD-leidster Dilan Yeşilgöz-Zegerius gebruikt de rellen als schijnargument om regels in te voeren die in de praktijk voornamelijk de moslimgemeenschap raken. Het uitgangspunt lijkt te zijn dat moslims eerst (potentieel) schuldig zijn en eerst gecontroleerd en gemarkeerd moeten worden om hun onschuld te bewijzen.

Klik om de maatregelen te lezen

Disclaimer: Jodenhaat is volledig in strijd met de islamitische grondbeginselen. De Koran en de Sunnah benadrukken gelijkheid binnen de mensheid, en de Profeet Muhammad gaf hierin het beste voorbeeld. Sterker nog grote metgezellen die geëerd en gerespecteerd worden waren van Joodse afkomst. De islam veroordeelt onrechtvaardige daden, niet mensen op basis van afkomst of ras. Dit insinueren is in realiteit het toeschrijven van een defect aan God en de Profeten vrede zij met hen. Het is theologisch gezien niet mogelijk, daar God discriminatie op basis van ras of afkomst als immoreel heeft verklaard.

Wanneer we dit plaatsen naast het voorstel van Bente Becker om culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond te registreren, ontstaat een zorgwekkend beeld: een digitale vorm van stigmatisering die doet denken aan een digitale Jodenster, gericht op moslims.

Dit voorstel zou bij uitstek migranten met een islamitische achtergrond in een database plaatsen, een mogelijk voorstadium van toekomstige projecten die zich specifiek richten op personen met de tag “moslim” oftewel “Muselmann“.

Musulmann kan verwijzen naar: Een verouderd synoniem van moslim. Een gevangene in een concentratiekamp die door de ontberingen geheel apathisch is geworden. De wijze hoe moslims nu door de Kamerleden als Dilan Yesilgos-Zegerius, Van der Plas en overigen gestigmatiseerd worden, kent grote vergelijkingen met hoe Joden publiekelijk werden gedemoniseerd.

Een NSB-kliklijn in de maak

Het toezicht op informeel onderwijs is in dit licht bijzonder verontrustend. Het wetsvoorstel schetst een scenario waarin moslims en moskeeën makkelijker beschuldigd kunnen worden, vaak zonder de noodzaak van overtuigend bewijs, en zelfs schuldig worden bevonden op basis van aannames.

Dit lijkt te functioneren als een moderne NSB-kliklijn die specifiek gericht is op conservatieve moslims, met als doel hen makkelijker te vervolgen en te bestraffen.

Het valt bovendien in lijn met recente verontrustende suggesties om bijvoorbeeld het bezit van een Koran of een moskeebezoek strafbaar te stellen. Ik moedig je aan om dit wetsvoorstel zelf te lezen en je eigen conclusies te trekken. Je zult zien hoe deze wetgeving een gevaarlijk precedent schept voor de rechten en vrijheden van de moslimgemeenschap in Nederland.

Concrete maatregelen

In het kort gaat het hier om een wetsvoorstel waarbij de overheid maatregelen wil invoeren om te kunnen reguleren welke aspecten van de islam publiekelijk verkondigd en uitgedragen mogen worden. Zij willen kunnen bepalen wat moslims mogen overdragen aan hun kinderen in het informeel onderwijs, het lijkt erop dat zij hiermee als een nieuwe afgod willen bepalen voor moslims wat moreel en immoreel is.

In de praktijk gebeurt de overdracht van kennis over de identiteit van de moslims uitsluitend in het informeel onderwijs: het wordt namelijk uitbesteed aan imams en specialisten die haarfijn doorsnee moslims en kinderen kunnen uitleggen wat een moslim een moslim maakt en wat niet. Het reguleren van dit soort onderwijs, betekent het controleren van wat een islamitische minderheid mag doorgeven aan hun achterban. Het betekent dat zij het voortbestaan van de islam in haar traditionele vorm willen reguleren.

Zoals het voorstel nu uitziet, zal bij ongewenste onderwijs sancties opgelegd kunnen worden aan imams en moskeeën. De maatregelen kunnen zijn

  1. Instellingen kunnen worden gesloten.
  2. Imams en docenten kunnen een verbod krijgen op het geven van onderwijs.
  3. Boetes kunnen worden opgelegd.

Het moge duidelijk zijn dat alle drie als doel hebben om conservatief islamitisch onderwijs, niet mogelijk te maken. Met andere woorden een minderheid wordt verboden haar identiteit in stand te houden, omdat dit gefundeerd is op het doorgeven van onderwijs.

Bewust vaag en breed

Deze maatregelen kunnen verregaande gevolgen hebben voor de islamitische identiteit.

De voorgestelde wet is (bewust) namelijk zo vaag en breed geformuleerd zodat passages uit de Koran, Hadith, en kernpunten van het geloof die essentieel zijn voor het behoud van islamitische identiteit, als haatzaaierij bestempeld en verboden kunnen worden. 

Download: Lees het zelf in de voorgesteld Wet toezicht informeel onderwijs.

Een casus als voorbeeld

Laten we een voorbeeld nemen.

In Nederland is er een overheidspropaganda gaande via Stichting Rutgers. In dit indoctrinatieprogramma worden kinderen aangespoord tot immoreel gedrag, beginnend bij kinderen vanaf 3 jaar. Je moet hierbij denken aan het normaliseren van de LHBTI ideologie, het normaal vinden tot het bedrijven van homoseksualiteit. Het zijn zaken die van een moslim een ongelovige maken.

Scans: LHBTI promotie door de overheid en Stichting Rutgers

Om het volk te beschermen gaf het grootste Fatwa orgaan een oordeel hoe hiermee om te gaan. Je leest het in de Fatwa hieronder.

Fatwa: Homoseksualiteit in de islam

De Fatwa

Deze propaganda heeft directe gevolgen voor moslims, aangezien het overnemen of normaliseren van deze ideologie een moslim buiten de grenzen van het geloof kan plaatsen. Dit komt doordat de ideologie in strijd is met expliciete teksten uit de Koran, maar ook met principes die te vinden zijn in de Bijbel en andere wereldreligies. Het overnemen ervan betekent in feite een ontkenning van God.

Om deze reden startte het grootste Fatwa-orgaan ter wereld, Dar al-Ifta al-Misriyyah van Al-Azhar, een campagne om moslims te informeren over het islamitische standpunt. 

Het orgaan benadrukt dat moslims verplicht zijn zich hiertegen uit te spreken en preventief kinderen te onderwijzen over de gevaren hiervan. Het biedt daarbij zes praktische adviezen aan ouders en docenten om moslims te beschermen tegen deze invloed.

Stel je voor dat een islamitische organisatie het geloof van jongeren en ouderen intact probeert te houden en de jeugd preventief wil beschermen, hoe zou dit zich verhouden tegen het wetsvoorstel?

Islamitisch onderwijs

Om kinderen en ouders bewust te maken van de gevaren van de LHBTI-propaganda, heeft alhusayn een boek uitgebracht: De bloemetjes en de bijtjes van de islam. Laten we deze islamitische boodschap nu naast het wetsvoorstel leggen en nader bekijken.

Leer je kind over voortplanting, de Awrah en de LHBTI volgens de islamitische visie. Bescherm je kind! Wees de scholen vóór!

Het wetsvoorstel

Als we het wetsvoorstel naast deze Koranische instructies leggen, zien we iets opmerkelijks: het wetsvoorstel is dusdanig vaag en breed omschreven dat vele teksten en leringen van de Koran en Hadith, maar ook geloofsopvattingen van de islam of het christendom strafbaar zou kunnen maken.

Het zou hierdoor onmogelijk zijn om educatie op te zetten welke gericht is op het behouden van de islamitische identiteit. Zo lezen wij:

op pagina 18

“Ten eerste de situaties waarin kinderen worden blootgesteld aan uitlatingen die schadelijk zijn voor de betreffende kinderen.”

Wat is schadelijk vanuit het opzicht van de overheid? In welke zin? Zijn Koranische teksten die bepaalde zaken als immoreel aanleren of als Haram schadelijk?

Iets verderop staat

“…uitlatingen die in het informeel onderwijs worden gedaan, kinderen ertoe aanzetten om zich agressief – vol gevoelens van haat en discriminatoire overtuigingen – af te keren van de samenleving dan wel zich agressief tegen het openbaar gezag te keren.”

Van dergelijk onderwijs is sprake als wordt gepropageerd het openbaar gezag van het land met geweld omver te werpen. Maar ook als gevoelens van minderwaardigheid over andere bevolkingsgroepen worden uitgedragen.

Een moslim wordt aangeleerd om afkeer te hebben tegen de duivel en de werken van de duivel. Maar ook tegen initiatieven die de eer van de mensheid aantasten, denk hierbij aan het vervormen van Gods creatie. Wat zou er gezegd mogen worden over een groep mensen die de Profeet Jezus wouden doden, hem beledigen en zijn moeders eer in twijfel willen brengen.

sprake is van informeel onderwijs kinderen aanzet tot haat of discriminatie van personen wegens een persoonskenmerk (godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid, nationaliteit of burgerlijke staat),

Een moslim mag homoseksueel gedrag (verkeerde geslachtsgemeenschap etc) niet als moreel accepteren, hij moet hier afkeer van hebben, omdat dit een daad is welke God de Almachtige ontevreden stelt. Hoe zit het met de vertellingen over de Profeet Lot.

Of vertellingen over zijn volk welke hard bestraft is geweest en vervloekt door God, juist mede vanwege homoseksuele handelingen. Mag dit straks aangeleerd worden? Mogen zulke Koranische teksten tijdens de Ramadan gereciteerd worden tijdens het uitlezen van de Koran?

We zien dat de overheid hiermee officieel lijkt te maken dat elke boodschap wat zij classificeert als haat, discriminatie, geweld, kan censureren. Het hoeft niet eens expliciet te zijn, als het aannemelijk is dat het gebeurt of verwacht kan worden is dit voldoende. Dit zal van effect hebben op elke islamitische school, moskee, imam, of ouder die in buitenshuis informeel les wil geven. 

Dit vormt een directe bedreiging voor de islamitische identiteit en tast daarmee ook de grondrechten van moslims aan. 

Aanzetten tot haat

Het gaat zelfs nog verder, je mag daden die duidelijk de werken van de duivel zijn, sterker nog niet eens meer verafschuwen. Je kunt dit niet meer overdragen, je kunt de Koran niet meer overdragen of reciteren.

onder aanzetten tot haat, geweld of discriminatie moet worden begrepen: anderen trachten te bewegen tot het koesteren van gevoelens van haat, het teniet doen van vrijheden door discriminatoire overtuigingen of het verrichten van gewelddadige handelingen. Niet vereist is overigens dat de gedraging waartoe is aangezet zich daadwerkelijk voltrokken heeft,

Moslim moeten onderscheid maken in mensen qua gedragingen, tussen wat moreel is en immoreel. Dit is niet iets unieks voor moslims, maar wordt gedeeld in het christendom, Jodendom en overige religiën. Moslims en christenen hebben afkeer van individuen die de Profeet Jezus willen doden, zijn moeder beledigen. Zo ook met elk iets wat duidelijk bedoeld is om God ontevreden te stellen.

Makkelijker om te straffen

Maar zelfs dat is niet genoeg, het wordt nog makkelijker om moslims te bestraffen. Je hoeft niet langer concrete bewijslasten te hebben om moslims te bestraffen of onderwijs te verbieden:

Ook hoeft door de inspectie niet vastgesteld te worden dat een leerling daadwerkelijk gevoelens van haat of discriminatoire overtuigingen huldigt

De aanwezigheid van dergelijke overtuigingen, gevoelens of het verrichten van gewelddadige handelingen kan in sommige gevallen wel steun opleveren voor de constatering dat het onderwijs heeft getracht leerlingen daartoe te bewegen, dat geldt vooral wanneer de feiten en omstandigheden ertoe leiden dat aannemelijk is dat er tussen de handelingen van de leerling en het gevolgde informeel onderwijs een rechtstreeks verband bestaat.

Wat kunnen moslims doen?

Het lijkt op een onmogelijke opgave. We hebben immers te maken met een zeer vijandige kabinet (VVD, PVV etc.) tezamen met een lakse partner (NSC etc), met een oneindige resources aan juristen, advocaten en geld.

Wij moslims moet dit projectmatig aanpakken, gestructureerd, actief en niet passief, maar ook doodserieus nemen. Laten we beginnen met het stellen van een doel.

Het doel:

Het behoud van conservatief onderwijs voor kinderen, het behoud van recht op meningsuiting en godsdienstvrijheid hoe controversieel dan ook. 

Om dit te behouden hebben we nodig:

  1. directe maatregelen die nu direct moeten ingaan
  2. kortetermijnstrategie en een
  3. langetermijnstrategie

① Acute en directe maatregelen

Omdat het gaat om basisgeloofstellingen van de islam, kan en mag er niet gewacht worden op dat de politiek ons zal beschermen, of dat we ervan uitgaan dat zij succesvol zal zijn in het waarborgen van ons recht. Dit is namelijk niet zeker maar sterker nog erg twijfelachtig.

We dienen nu alvast uit te gaan van het ergste omdat het in landen als Oostenrijk, Australië, Frankrijk al gebeurd is.

We dienen nu maatregelen te nemen waardoor wij straks in staat zijn om de “verboden” aspecten van onze religie te blijven kunnen onderwijzen.

Inventarisatie

We moeten inventariseren welke delen van ons onderwijs en boeken straks verboden kunnen worden. Dit is het werk van de Ulama om onderling in een soort Denk Tank format te bespreken. Ik benadruk dat dit gedaan moet worden door Ulama beheerd en vertegenwoordigd door Ulama en niet door anderen die hen willen besturen zoals de CMO etc. [ Mijn persoonlijke opinie is dat de CMO destructief en als een placebo werkt voor het belang van de islam, en geenszins de islam mag vertegenwoordigen. ]

Imams

Moslimimams moeten zich verenigen ongeacht hun denominatie (salafi, ashari, deobandi, brelwi, sunni etc.) Het doel hiervan zou moeten zijn, gezamenlijk boeken en onderwijs aan te bieden van onderwerpen die straks verboden zullen worden.  Zij dienen elkaar te bezoeken en contact te onderhouden, banden met elkaar op te bouwen, elkaar te beloven dat ze elkaar zullen bijstaan. Dit gebeurt bijna niet, of blijft beperkt tot woorden alleen. [ Ik nodig elke Salafi, Ashari, Brelwi, Deobandi etc. imam graag uit om bij alhusayn in broederlijk verband langs te komen voor een vriendelijk gesprek en hoe wij elkaar hierin kunnen helpen. Ik zal ook de uitnodiging van hen accepteren. ]

Onderwijs

Islamitisch onderwijs moet op peil komen en we dienen nu juist meer aan te bieden. Deze op een manier gereed te krijgen voor massa verspreiding, welke straks niet meer weg te krijgen is, zelfs als de wet van kracht komt.

We moeten alternatieven vinden (omwegen) om hetzelfde aanbod alsnog te kunnen onderwijzen. Denk hierbij aan ouders thuis zelf in staat stellen deze zaken te onderwijzen, zoals via het boek: De bloemetjes en de bijtjes van de islam. Dit boek stelt ouders in staat hun kinderen gereed te maken tegen het LHBTI-concept. Omdat thuisonderwijs niet verboden kan worden gemaakt, althans nog niet. 

Ik roep elke moskee, moslimorganisatie, imam en docent op om samen te werken. In Pakistan hebben geleerden van verschillende stromingen met succes een vergelijkbare samenwerking opgezet om de godsdienst te beschermen. Ze behielden hun eigen identiteit en onderscheid maar werkten samen omwille van de godsdienst. In de praktijk zien we dat bijna niet. Er is een initiatief ondernomen en een belofte is gedaan, maar iets concreets is nog niet eruit gekomen.

Jamat Ulama Pakistan

② Kortetermijnstrategie

Een van de kernreden voor de enorme terugval aan kracht van de islam, niet voorbereid zijn, is dat onze vertegenwoordiging, het maken van het beleid en plan wordt gedaan door niet-geleerden.

Het zijn meestal hoogopgeleide mensen volgens het westers model, met een niet theologisch achtergrond, die wellicht wel wat weten van besturen, maar compleet ongeschikt blijken te zijn om de grenzen van de islam te beschermen.

In de praktijk zijn zij niet bereid om offers te brengen als het gaat om de islam of de eer van onze godsdienst, maar laten verplichte zaken liggen, zien niet in waar de prioriteiten liggen, en doen vaak concessies daar waar dat niet mag.

Ze bezitten niet de motivatie, inzicht en wijsheid om de islam te beschermen. Dat wat wij hadden moeten voorbereiden lieten zij liggen. Ze hebben vaker als doel om goed over te komen, de krantenkoppen te halen, banden te behouden met iedereen, en tonen vaak geen ruggengraat als het gaat om islamitische kwesties. 

Wij dienen onze islamitische stem en vertegenwoordiging niet langer door zulke personen te laten doen. Het CMO is een goed voorbeeld hiervan, een placebo welke de gemeenschap lam legt.

Dit moet op de korte/lange termijn veranderen naar islamitische traditioneel gestudeerde shuyukh met affiniteit met politiek en recht, dit kan echter wel met assistentie van de hierboven genoemde soort lieden, maar niet door hun gedirigeerd.

Dit is in de praktijk gebleken, vele vertegenwoordigers van islamitische stichtingen, westers opgeleide theologen en instellingen die ik benaderd heb voor de LHBTI projecten, negeerden dit compleet, hielpen niet mee, één werkte zelfs tegen, terwijl het momenteel tot de Fard Kifayah behoort. Dit waren voornamelijk niet-imams, westerse imams en moderne moslims die momenteel in islamitische stichtingen en moskeeen zetelen als gesprekspartners bij de overheid. Authentieke imams bepalen in zulke instellingen niet het beleid, maar worden ondergewaardeerd en achtergesteld.

Herstructurering van islamitische organisaties
moslimorganisaties en theologen verenigen zich (1)

Een mooie foto van imams en islamitische organisaties. Er moet nog samengewerkt worden aan een PVA voor de islam op de lange en korte termijn.

③ Langetermijnstrategie

Onderwijs op niveau

We dienen niet langer een lage maatstaf van geleerdheid te accepteren als vertegenwoordiging van de islam. 

Het model naar Westerse maatstaven als Phd, MA etc. is voldoende als theoloog volgens Westers model, maar blijkt een grote valkuil als het gaat om het waken over de grenzen van de islam, het onderkennen van de grenzen in Aqidah en Fiqh. 

Een infrastructuur waarin islamitische organisaties, moskeeën en imams bestaan uit zulke theologen zal veel eerder te ondermijnen zijn. Dit is de kernreden dat dezelfde racistische overheid blijft investeren in het opzetten van een imamopleiding: het verlagen van de maatstaf van kennis.

Wij dienen onze jongeren te sturen naar het buitenland voor specialisme daar waar traditioneel geleerdheid nog bewaard is gebleven volgens de oude maatstaven, en langzaam onze onderwijsinstellingen, scholenkoepels, moskeekoepels, moskeebesturen, islamitische organisaties en gesprekspartners stap voor stap te vervangen met zulke geleerden die affiniteit hebben met politiek en inzicht. Dit vereist een lang traject en is een langetermijnstrategie.

Een platform

Het opzetten van een gezamenlijk platform van moslims. Hierin wordt er niet gekeken naar de denominatie als Soennie, Ashari, Salafi etc. Voorwaarde hiervan zou moeten zijn dat het gaat om de Millah. Dit platform dient alle gemeenschappelijke doelen van de moslims in het algemeen te behartigen, kwesties zoals de hoofddoek, Niqab, vrijheid op informeel onderwijs etc.

Dit is een conservatief religieuze organisatie en zou de vertegenwoordiging van onze geliefde Profeet moeten zijn. Het kan daarom niet vertegenwoordigd worden door een seculiere moslim als woordvoerder. Iemand met ruggengraat en duidelijk bereid is om offers te brengen en geen concessies doet als het gaat om de identiteit van de moslim. 

Tussentijds alternatief: Strategisch handelen voor de rechten van moslims

Totdat een nieuwe partij wordt opgericht die zich specifiek inzet voor de waarborging van de grondrechten van moslims, is het noodzakelijk om een effectief alternatief te hebben dat deze belangen behartigt. Op dit moment is DENK de enige partij die zich actief inzet voor deze rechten. Het is daarom cruciaal om strategisch te stemmen en anderen aan te moedigen hetzelfde te doen bij de volgende verkiezingen.

Noodzaak van een Fatwa

Een fatwa die het stemmen op partijen verbiedt die tegen de belangen van de islam en moslims werken, zou vanuit een comité van imams moeten worden uitgevaardigd. Dit versterkt de bewustwording binnen de moslimgemeenschap en benadrukt het belang van politieke participatie op een manier die aansluit bij islamitische waarden en belangen.

Wat nu te doen?

Ondersteun bewustwording: Informeer anderen over de noodzaak van strategisch stemmen en overweeg om samen acties te organiseren om de gemeenschap te mobiliseren.
Focus op eenheid: Zorg ervoor dat er een gezamenlijke stem komt, gericht op partijen die daadwerkelijk de rechten en vrijheden van moslims verdedigen.
Imams betrekken: Imams spelen een sleutelrol bij het uitdragen van deze boodschap. Samenwerking is essentieel om een breed gedragen besluit te nemen.
Het is van groot belang dat we proactief handelen om onze rechten te beschermen en onze stem in de samenleving te versterken.

Internetconsultatie: Jouw kans om bezwaar te maken

De Wet toezicht op informeel onderwijs bevindt zich momenteel in de ontwerpfase (fase 2). Op dit moment is er een belangrijke oproep aan iedereen om via de overheid een formele klacht of bezwaar in te dienen. Dit kan via de zogeheten internetconsultatie. We hebben de mogelijkheid om tot eind januari bezwaren in te dienen. We roepen je dringend op om hieraan mee te doen.

Het doel van jouw deelname

Het doel is om scherp geformuleerde, kritische vragen te stellen die de discriminerende en vrijheid beperkende aspecten van het wetsvoorstel blootleggen. Het is essentieel dat deze vragen vanuit het perspectief van grondrechten en gelijke behandeling worden gesteld, zodat de problematische aard van de wet duidelijk wordt gemaakt aan beleidsmakers.

Belangrijke richtlijnen voor jouw bijdrage

Kwaliteit boven kwantiteit: Het is beter om een paar sterke en goed doordachte vragen te stellen dan veel oppervlakkige vragen.

Focus op de kern: Breng de discriminerende en grondwettelijke beperkingen van het voorstel naar voren. Dit is de kern van onze bezwaren.

Gebruik onze voorbeeldvragen: Wij hebben een aantal vragen opgesteld die je kunt gebruiken als inspiratie. Pas ze aan of neem ze direct over, maar zorg ervoor dat je boodschap helder en krachtig is.

Neem de tijd om een waardevolle bijdrage te leveren. Samen kunnen we een sterk signaal afgeven en het debat over dit wetsvoorstel beïnvloeden.

Stap 1: Ga naar de website

https://www.internetconsultatie.nl/informeel_onderwijs/reageren

Kopieer de vraag in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor internetconsultatie toezicht op informeel onderwijs gericht aan de overheid.

De casus:

Ik zie dat de overheid investeert in het normaliseren van homoseksualiteit. Ik wil mijn kinderen graag naar de moskee sturen voor onderwijs waarbij ze aangeleerd krijgen hoe ze moslim kunnen blijven en dat homoseksualiteit verboden is. Ik zie echter dat het wetsvoorstel toezicht op informeel onderwijs dit als mogelijk haatdragend ziet, of als aanzetten tot afkeer. 

Mag dit in een moskee onderwezen worden aan kinderen en jongeren? Mag mijn islamitische docent dit in een stichting aan een klas onderwijzen? Hoe kan ik mijn kinderen anders hiervan op de hoogte brengen, omdat ik zelf niet een imam ben, en afhankelijk ben van een imam aan wie ik dit uitbesteed. Deze leringen zijn fundamenteel om moslim te zijn, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

Om moslim te blijven moet ik geloven in de Koran en Hadith. In beide bronnen komt het voor dat mensen die overspel plegen, aan prostitutie doen slecht zijn, minderwaardig aan de vrome mensen. Het zijn zeer zondige mensen van wie we afstand moeten nemen.

Mag dit in een moskee onderwezen worden? Mag ik mijn dochter aanleren dat prostituees en hoeren mensen zijn van wie we moeten oppassen? Dat ze laag zijn van karakter en de straf van Allah zullen krijgen? Mag een imam dit verkondigen in een moskee? De kuisheidsnormen aanleren? Hoe kan ik als bezorgde moslim dit aanleren aan mijn kinderen, ik bezit niet de juiste kennis hiervoor en ben afhankelijk van informeel onderwijs. Om moslim te blijven is het belangrijk dat we dit accepteren zoals de islam dat zegt. Deze leringen zijn fundamenteel om moslim te zijn, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

In de Bijbel komt het voor dat Joden de Profeet Jezus probeerden te doden. Ze beledigen zijn moeder ook vaak openlijk en beschuldigen haar van immoreel gedrag.

Mag dit in informeel onderwijs onderwezen worden aan jongeren over de geschiedenis van het christendom, de biografie van de nobele Profeet Jezus. [Als je christen bent] Deze leringen zijn fundamenteel om christen te zijn, hoe kunnen wij als christen geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

Vanuit de originele Bijbel Thora en de Koran worden de leerstellingen van de VVD en PVV als demonisch gezien, aangezien zij opkomen voor immorele wetten en het aanzetten tot haat jegens minderheden.

Mag een imam of moslim in informeel onderwijs het publiek en jongeren aanleren dat mensen die stemmen op de VVD en de PVV zondig zijn en strafwaardig met het hellevuur, omdat ze hiermee immorele mensen helpen haat te zaaien en grondrechten van moslims af te nemen? Deze leringen zijn fundamenteel om mensen te behoeden van zondes, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor internetconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

In de Bijbel en de Koran wordt overspelig gedrag als immoreel en als duivels gedrag omschreven. Iets wat verafschuwd wordt en verboden is. Je krijgt zelfs straf op volgens de Bijbelse of Koranische leerstellingen.

Mag bij informeel onderwijs in een kerkelijk instituut aangeleerd worden aan kinderen om ze kuis te houden en te behoeden van immoreel gedrag? Deze leringen zijn fundamenteel om moslim te zijn, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

In de Koran komen verzen voor die de overheid ziet als haatdragend of afkeurenswaardig. Zoals een verbod om dochters en moeders het recht te geven als hoer te werken, homoseksualiteit te bedrijven etc. In de maand Ramadan worden deze verzen ook gereciteerd en het jonge publiek hoort en begrijpt dat. 

Mogen moslims straks deze verzen hardop in de moskee reciteren? Mag bij informeel onderwijs kinderen de uitleg van zulke verzen gegeven worden? Deze leringen zijn fundamenteel om moslim te zijn, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

Op vrijdag geven imams Khutba in de moskee. Ze onderwijzen het publiek over wat moreel is en immoreel. Vele zaken die moslims als immoreel zien, ziet de overheid als legtiem en faciliteert dat, zoals prostitutie van Nederlandse dochters en moeders.

Mag een imam een Khutba geven om dochters en moeders te behoeden van zulks demonisch gedrag? Deze leringen zijn fundamenteel om moslim te zijn, hoe kunnen wij als moslim geïnformeerd blijven en onze kinderen onderwijzen wanneer deze vorm van educatie strafbaar wordt, of onmogelijk gemaakt wordt. Gaat dit niet tegen de grondrechten van burgers in?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

In het wetsvoorstel staat: De aanwezigheid van dergelijke overtuigingen, gevoelens of het verrichten van gewelddadige handelingen kan in sommige gevallen wel steun opleveren voor de constatering dat het onderwijs heeft getracht leerlingen daartoe te bewegen, dat geldt vooral wanneer de feiten en omstandigheden ertoe leiden dat aannemelijk is dat er tussen de handelingen van de leerling en het gevolgde informeel onderwijs een rechtstreeks verband bestaat.

Houdt dit in dat wanneer er in informeel onderwijs onderwezen wordt dat er straffen gelden volgens het islamitisch recht voor actieve homoseksuelen, wanneer een student op eigen handelen bijvoorbeeld een homoseksueel aanvalt in Nederland, de moskee en imam aansprakelijk gesteld kunnen worden? Zelfs als de imam duidelijk erbij vermeldt dat dit niet in Nederland gedaan kan worden en straffen uitsluitend door het islamitische gerecht in een islamitisch land uitgevoerd kunnen worden? Kan de imam of moskee zulke wetgevingen verduidelijken tijdens Fiqh?

Kopieer dit stukje, zet het in ChatGPT en geef de opdracht: maak hiervan een nette brief van voor interconsultatie toezicht op informeel onderwijs.

De casus:

Je kunt zo vele overige vragen stellen die noodzakelijk zijn voor moslim en christenen om te accepteren vanuit hun boeken.

Disclaimer: Dit artikel is op persoonlijke titel door Mohamed Yaseen Khan al-Azhari. De overige leden van alhusayn zijn hier derhalve niet verantwoordelijk voor. Te allen tijde wordt er beroep gedaan op artikel 6 van de Grondwet, om de levensovertuiging i.c. het islamitische recht en credo te uiten t.b.v. educatiedoeleinden als een islamitische academicus.

Foto van Mohamed Yaseen Khan al-Azhari
Mohamed Yaseen Khan al-Azhari
Studeerde aan de al-Azhar Universiteit in Egypte, Jamia Amjadia en al-Jamiatul Ashrafia in India. Zijn expertise ligt op het gebied van ʿIlm al-Kalām, Qirā-ah (10-stijl Shaṭibiyyah en Ṭayyibah), Rasm, Fiqh, Ḥadith en Iftaāˈ. Hij werkt als moefti en ingenieur. Hij is cum laude afgestudeerd in werktuigbouwkunde (TH-Rijswijk) en heeft ook materiaalkunde gestudeerd aan de TU Delft (MSE).

Vond je het artikel interessant?

Ontvang de artikelen en Fatwa over de islam in je e-mail

Lees hier ons privacybeleid.

Laat een reactie achter

Doneren voor de Quran omdat we ANBI zijn

Omdat al-Husayn door de belastingdienst ANBI is gekeurd, kun je een groot deel van je Zakah en Sadaqah terugkrijgen. Wanneer je dit doet met een overeenkomst kun je meer terugkrijgen.

Word drager!

Met je donatie help je ons leerzame artikelen en lessen voor de islam te maken. Kinderen en jongeren leren hier gratis mee!

Gerelateerde post

De gebedstijden per streek in Nederland (1)

Gebedstijden

De gebedstijden per streek in Nederland. Weet wanneer je kunt bidden.

Er zijn geen artikelen meer om te tonen.
Scroll naar boven

Om je een goede ervaring te geven bij alhusayn maken we gebruik van cookies. Door door te gaan op de website ga je hiermee akkoord.