Islam

Al-Azhar hekelt de herpublicatie door Charlie Hebdo

Sh. Ahmad al-Tayyib al-Azhari نبينا صلى الله عليه وسلم أغلى علينا من أنفسنا، والإساءةُ لجنابه الأعظم ليست حريةَ رأيٍ، بل دعوة صريحة للكراهية والعنف، وانفلات من كل القيم الإنسانية والحضارية، وتبرير ذلك بدعوى حماية حرية التعبير هو فهمٌ قاصرٌ للفرق بين الحق الإنساني في الحرية والجريمة في حق الإنسانية باسم حماية الحريات   Onze Profeet ﷺ is ons dierbaarder dan onszelf. Hem beledigen is geen vrijheid van meningsuiting, maar een expliciete oproep tot haat en geweld en het tenietdoen van alle menselijkheid en beschaafde waarden. Het rechtvaardigen van een dergelijke belediging onder het mom van bescherming van de vrijheid van meningsuiting is in realiteit  een duidelijke tekortkoming in begrip: er is namelijk een groot verschil tussen het recht op vrijheid en een misdaad tegen de menselijke waarden. Al-Azhar observatorium Al-Azhar Observatorium waarschuwt en veroordeelt de herpublicatie door Charlie Hebdo welke beledigend is tegenover de Boodschapper Muhammad ﷺ. Deze misdaad belemmert de inspanning die ondernomen wordt in het interreligieuze domein waarbinnen verschillende godsdiensten met elkaar in gesprek blijven en wakkert haat aan binnen een gemeenschap. Het observatorium waarschuwt dat het aanhouden van deze aanstootgevende cartoons haat voedt onder aanhangers van verschillende religies. Het vormt een obstakel voor het creëren van een gezond milieu waarin mensen van verschillende overtuigingen leven. De publicatie wordt gezien als een ongerechtvaardigde provocatie tegen de gevoelens van bijna een miljard moslims over de wereld. Het observatorium van Al-Azhar roept de bestuurders van het tijdschrift op om de overtuigingen en de heiligheden van anderen te respecteren. Het observatorium roept de internationale gemeenschap op om een krachtig standpunt in te nemen tegen het aantasten van de heiligheid van moslims en hun tekens, een standpunt in te nemen tegen de dubbele maatstaf die gehanteerd wordt bij omgang van aanhangers van verschillende religies waarbij misdaden van extreemrechtse lieden door de vingers wordt gezien. Deze daden dragen in realiteit bij aan de toenemende haat, extremisme en terrorisme. Fiqh-standpunt door Mohamed Yaseen Khan al-Azhari: We willen erop wijzen dat het innemen van een standpunt zoals het goedkeuren dat iemand de Profeet ﷺ kan en mag lasteren, een daad van ongeloof is waarop er een consensus van de Fiqhjuristen rust. Dit is ondanks een bekende imam op tv, een bekende moslim prediker, een moslimpolitici het wel toestaat voor radicale (politici). Het argument hierachter is dat het goedkeuren/ethisch moreel verklaren van een daad van Kufr, onder de regel van Rida b. al-Kufr valt (tevredenheid met Kufr) welke met een consensus door rechtsgeleerden als ongeloof is gezien. Wanneer met doorslaggevende bronnen is vastgesteld dat Allah en de Profeet ﷺ een kwestie als immoreel hebben verklaard, is het wanen van iets dat immoreel is als moreel, in realiteit het verloochenen van het gezag en oordeel van God. Het respecteren van de nobele Profeet is namelijk door Allah hoogstpersoonlijk opgeëist en met doorslaggevende bronnen vast komen te staan. In landen waar ongeloof de norm is en de heersende wet, is het aan de moslim om te geloven dat Gods Woord de absolute norm is. Standpunten en wetten van ongeloof worden uit overmacht getolereerd wat inhoudt dat een moslim met tegenzin en zonder goeddunken deze uit overmacht dulden. Tajwid boekenset 0 out of 5 € 45,00 Koop nu Inleiding tot Tajwid volgens Hafs 0 out of 5 € 15,00 Koop nu Beknopte uitleg van Tuhfah al-Atfal 0 out of 5 € 10,50 Koop nu De Waqf volgens Hafs

Lees verder »
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email