Is het beledigen van de Profeet in de islam toegestaan? Of dat iemand de smaad en lastercampagne jegens de nobele Profeet Muhammad goedspreekt?
Antwoord over het beledigen van de Profeet
Een standpunt zoals het goedkeuren dat iemand de Profeet ﷺ kan en mag lasteren, is een daad van ongeloof waarop er een consensus van de Fiqhjuristen rust. Het argument hierachter is dat het goedkeuren/ethisch moreel verklaren van een daad van Kufr, onder de regel van tevredenheid met Kufr valt (Rida b. al-Kufr) welke met een consensus door rechtsgeleerden als ongeloof is gezien.
Zo vinden we in Sharh al-ᶜAqaāid van de Mutakallim al-Taftazāniyy:
شرح العقائد النسفية للتفتزاني: لِأنَّ الرِّضَاءَ بِالْكُفْرِ كُفْرٌ
“Omdat tevredenheid met Kufr, Kufr is.”
In Iᶜlām op pg 31 hebben onze grootgeleerden een overeenstemming overgeleverd omtrent het ongeloof van een persoon die daden van Kufr goeddeugen:
مَنْ تَلَفَّظَ بِلَفْظِ الْکُفْرِ یَکْفُرُ (إِلٰی قَوْلِہ) وَکَذَا کُلُّ مَنْ ضَحِکَ عَلَیْہِ أَوْ اسْتَحْسَنَہ أَوْ رَضِیَ بِہ یَکْفُرُ ۴؎۔
“Wie dan ook de woorden van ongeloof uit is een ongelovige, zo ook iemand die daarom lacht of iemand die het als correct acht, of iemand die ermee tevreden was, allen renderen tot een ongelovige.”
(Iᶜlām bi Qawāti’ al-islām ma’a Subul al-Nadjāh Maktabah dar al-Shafaqah Istanbul Turkije pp. 366)
In Sharh Fiqh al-Akbar pg. 201 vanuit Majma al-Fatāwā:
مَنْ تَکَلَّمَ بِکَلِمَۃِ الْکُفْرِ وَضَحِکَ بِہ غَیْرُہ کَفَرَا ، وَلَوْتَکَلَّمَ بِہ مُذَکِّرٌ وَقَبِلَ الْقَوْمُ ذلِکَ کَفَرُوا۳؎ الخ۔
“Wie dan ook de woorden van ongeloof uit, waarbij een ander daaromtrent lacht (implicerend op zijn tevredenheid daarop en hem niet verwijt), ook een prekende die de woorden van ongeloof uit waarbij de mensen deze accepteren dan renderen allen tot ongelovigen.” (Minah al-Rawd al-Azhar Sharh al-Fiqh al-Akbar Matlab fi Īrād Alfāz al-Mukaffirah Mustafa al-Babi pp. 165)
Door de exegeet al-imām al-Qurtubiyy in zijn Tafsiēr al-Qurtubiyy:
تفسير القرطبي تحت الآية. (إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ) فَدَلَّ بِهَذَا عَلَى وُجُوبِ اجْتِنَابِ أَصْحَابِ الْمَعَاصِي إِذَا ظَهَرَ مِنْهُمْ مُنْكَرٌ، لِأَنَّ مَنْ لَمْ يَجْتَنِبْهُمْ فَقَدْ رَضِيَ فِعْلَهُمْ، وَالرِّضَا بِالْكُفْرِ كُفْرٌ،
“Omdat zij tevreden zijn met hun handeling, en tevreden zijn met Kufr is Kufr.” (Tafsiēr al-Qurtubiyy dl.7 pg.185)
Wanneer een kwestie met doorslaggevende bronnen is vastgesteld, namelijk dat Allah en de Profeet ﷺ een kwestie als immoreel hebben verklaard, is het wanen van iets wat immoreel is als moreel, in realiteit het verloochenen van het gezag en oordeel van God. Het respecteren van de nobele Profeet is namelijk door Allah hoogstpersoonlijk opgeëist en met doorslaggevende bronnen vast komen te staan.
Charlie Hebdo of de cartoonwedstrijd goedvinden
De opinie van een bekende imam op tv, een bekende moslimprediker, een moslimpolitici die zoiets wel toestaat voor radicale (politici), begaat hierdoor een enorme misstap en kan gevolgen hebben voor zijn iman wanneer hij dit met opzet en tegen beter weten in uit politieke motieven goedpraat. Deze personen zijn geen imams, geen predikers van de islam. Hun opinie vertegenwoordigt de reine godsdienst niet.
In landen waar ongeloof de norm is en de heersende wet, is het aan de moslim om te geloven dat Gods Woord de absolute norm is. Standpunten en wetten van ongeloof worden uit overmacht getolereerd wat inhoudt dat een moslim met tegenzin en zonder goeddunken deze uit overmacht dulden.
Gestudeerd aan al-Azhar universiteit, Jamia Amjadia en al-Jamiatul Ashrafia. Zijn expertise is op het gebied van ʿIlm al-Kalām, Qirā-ah (10-stijlen Shaṭibiyyah en Ṭayyibah), Rasm, Fiqh, Ḥadith en Iftaāˈ. Hij heeft zijn Iftaāˈ studie aan de Al-Azhar universiteit gedaan en verricht zijn werkzaamheden als moeftie en ingenieur. Hij is een cum laude afgestudeerde werktuigbouwer (TH-Rijswijk) en heeft daarnaast Materiaalkunde op de TU Delft gestudeerd (MSE).
Verklaring van de Sheikh al-Azhar
نبينا صلى الله عليه وسلم أغلى علينا من أنفسنا، والإساءةُ لجنابه الأعظم ليست حريةَ رأيٍ، بل دعوة صريحة للكراهية والعنف، وانفلات من كل القيم الإنسانية والحضارية، وتبرير ذلك بدعوى حماية حرية التعبير هو فهمٌ قاصرٌ للفرق بين الحق الإنساني في الحرية والجريمة في حق الإنسانية باسم حماية الحريات
Verklaring van Al-Azhar Observatorium
Het observatorium van Al-Azhar waarschuwt en veroordeelt de herpublicatie door Charlie Hebdo welke beledigend is tegenover de Boodschapper Muhammad ﷺ. Deze misdaad belemmert de inspanning die ondernomen wordt in het interreligieuze domein waarbinnen verschillende godsdiensten met elkaar in gesprek blijven en wakkert haat aan binnen een gemeenschap.
Het observatorium waarschuwt dat het aanhouden van deze aanstootgevende cartoons haat voedt onder aanhangers van verschillende religies. Het vormt een obstakel voor het creëren van een gezond milieu waarin mensen van verschillende overtuigingen leven.
De publicatie wordt gezien als een ongerechtvaardigde provocatie tegen de gevoelens van bijna een miljard moslims over de wereld.
Het observatorium van Al-Azhar roept de bestuurders van het tijdschrift op om de overtuigingen en de heiligheden van anderen te respecteren.
Het observatorium roept de internationale gemeenschap op om een krachtig standpunt in te nemen tegen het aantasten van de heiligheid van moslims en hun tekens, een standpunt in te nemen tegen de dubbele maatstaf die gehanteerd wordt bij omgang van aanhangers van verschillende religies waarbij misdaden van extreemrechtse lieden door de vingers wordt gezien. Deze daden dragen in realiteit bij aan de toenemende haat, extremisme en terrorisme.
De Sheikh al-Azhar tegen de Franse minister
In een ontmoeting met de Franse minister van Europa en Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian, verkondigde de Sheikh al-Azhar:
– We verwerpen de term “islamitisch terrorisme”, evenals alle andere nutteloze termen die geen doel dienen. Deze term mag niet worden gebruikt omdat het moslims over de hele wereld beledigt en gewoon in tegenspraak is met de waarheid.
– Als ik spreek over de islam en zijn heilige profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem), weiger ik diplomatiek te zijn.
– Moslims over de hele wereld verwerpen elke vorm van terrorisme die worden gepleegd in de naam van religie, en bevestigen dat de islam en zijn profeet niets met terrorisme te maken hebben.
– Al-Azhar vertegenwoordigt bijna twee miljard moslims van over de hele wereld en ik heb eerder op het internationale toneel bevestigd dat terroristen ons niet vertegenwoordigen en dat wij niet verantwoordelijk zijn voor hun daden. Dit moet niet worden gezien als een verontschuldiging, aangezien de islam geen verontschuldiging vereist.
– We hadden gehoopt dat Europese functionarissen wisten dat dergelijke incidenten niet de islam en moslims vertegenwoordigen, vooral wanneer moslims vaak de grootste slachtoffers van terrorisme zijn.
– Ik ben de eerste die protesteert tegen de vrijheid van meningsuiting als deze een religie beledigt en niet alleen de islam.
– Overtredingen worden begaan door alle aanhangers van religies. Aangezien we het christendom nooit de schuld hebben gegeven van de terroristische aanslag in Nieuw-Zeeland, moeten we de islam ook niet de schuld geven van het terrorisme dat in zijn naam is gepleegd. Ik accepteer niet dat de islam de schuld krijgt van terrorisme.
– Al-Azhar heeft zich door de geschiedenis heen verzet tegen terrorisme en we hebben een reeks curricula opgesteld die duidelijk hebben gemaakt dat terroristen criminelen zijn en dat ze niets met de islam te maken hebben.