Het goedvinden van de acties van Charlie Hebdo?

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

Inhoudsopgave

Vraag

Is het in de islam toegestaan dat iemand de smaad en lastercampagne jegens de nobele Profeet Muhammad goedspreekt?

Antwoord

Een standpunt zoals het goedkeuren dat iemand de Profeet ﷺ kan en mag lasteren, is een daad van ongeloof waarop er een consensus van de Fiqhjuristen rust. Het argument hierachter is dat het goedkeuren/ethisch moreel verklaren van een daad van Kufr, onder de regel van tevredenheid met Kufr valt (Rida b. al-Kufr) welke met een consensus door rechtsgeleerden als ongeloof is gezien.

Wanneer een kwestie met doorslaggevende bronnen is vastgesteld, namelijk dat Allah en de Profeet ﷺ een kwestie als immoreel hebben verklaard, is het wanen van iets wat immoreel is als moreel, in realiteit het verloochenen van het gezag en oordeel van God. Het respecteren van de nobele Profeet is namelijk door Allah hoogstpersoonlijk opgeëist en met doorslaggevende bronnen vast komen te staan.

De opinie van een bekende imam op tv, een bekende moslimprediker, een moslimpolitici die zoiets wel toestaat voor radicale (politici), begaat hierdoor een enorme misstap en kan gevolgen hebben voor zijn iman wanneer hij dit met opzet en tegen beter weten in uit politieke motieven goedpraat. Deze personen zijn geen imams, geen predikers van de islam. Hun opinie vertegenwoordigt de reine godsdienst niet.

In landen waar ongeloof de norm is en de heersende wet, is het aan de moslim om te geloven dat Gods Woord de absolute norm is. Standpunten en wetten van ongeloof worden uit overmacht getolereerd wat inhoudt dat een moslim met tegenzin en zonder goeddunken deze uit overmacht dulden.

 

Quran-instituut al-Husayn
Quran-instituut al-Husayn
De artikelen en bijdragen van al-Husayn staan onder toezicht van de schriftgeleerden en medewerkers die uitmaken van het team. Voor een volledige beschrijving van het team zie de pagina team. De theologische artikelen zijn afkomstig van de Dar al-Ifta van Al-Azhar of andere betrouwbare bronnen die eerst nagekeken zijn door het team en vervolgens geplaatst op de website.

Verklaring van de Sheikh al-Azhar

Onze Profeet ﷺ is ons dierbaarder dan onszelf. Hem beledigen is geen vrijheid van meningsuiting, maar een expliciete oproep tot haat en geweld en het tenietdoen van alle menselijkheid en beschaafde waarden. Het rechtvaardigen van een dergelijke belediging onder het mom van bescherming van de vrijheid van meningsuiting is in realiteit een duidelijke tekortkoming in begrip: er is namelijk een groot verschil tussen het recht op vrijheid en een misdaad tegen de menselijke waarden.
Sh Ahmad al-Tayyib al-Azhari
Sheikh al-Azhar

نبينا صلى الله عليه وسلم أغلى علينا من أنفسنا، والإساءةُ لجنابه الأعظم ليست حريةَ رأيٍ، بل دعوة صريحة للكراهية والعنف، وانفلات من كل القيم الإنسانية والحضارية، وتبرير ذلك بدعوى حماية حرية التعبير هو فهمٌ قاصرٌ للفرق بين الحق الإنساني في الحرية والجريمة في حق الإنسانية باسم حماية الحريات

Verklaring van Al-Azhar Observatorium

Het observatorium van Al-Azhar waarschuwt en veroordeelt de herpublicatie door Charlie Hebdo welke beledigend is tegenover de Boodschapper Muhammad ﷺ. Deze misdaad belemmert de inspanning die ondernomen wordt in het interreligieuze domein waarbinnen verschillende godsdiensten met elkaar in gesprek blijven en wakkert haat aan binnen een gemeenschap.

Het observatorium waarschuwt dat het aanhouden van deze aanstootgevende cartoons haat voedt onder aanhangers van verschillende religies. Het vormt een obstakel voor het creëren van een gezond milieu waarin mensen van verschillende overtuigingen leven.

De publicatie wordt gezien als een ongerechtvaardigde provocatie tegen de gevoelens van bijna een miljard moslims over de wereld.

Het observatorium van Al-Azhar roept de bestuurders van het tijdschrift op om de overtuigingen en de heiligheden van anderen te respecteren.

Het observatorium roept de internationale gemeenschap op om een krachtig standpunt in te nemen tegen het aantasten van de heiligheid van moslims en hun tekens, een standpunt in te nemen tegen de dubbele maatstaf die gehanteerd wordt bij omgang van aanhangers van verschillende religies waarbij misdaden van extreemrechtse lieden door de vingers wordt gezien. Deze daden dragen in realiteit bij aan de toenemende haat, extremisme en terrorisme.

De Sheikh al-Azhar tegen de Franse minister

Het beledigen van de Profeet Muhammed (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) is onaanvaardbaar en we zullen iedereen die dat doet voor de rechtbank slepen, zelfs als we de rest van ons leven daarmee bezig zijn.
Sh Ahmad al-Tayyib al-Azhari
Sheikh al-Azhar

In een ontmoeting met de Franse minister van Europa en Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian, verkondigde de Sheikh al-Azhar:

– We verwerpen de term “islamitisch terrorisme”, evenals alle andere nutteloze termen die geen doel dienen. Deze term mag niet worden gebruikt omdat het moslims over de hele wereld beledigt en gewoon in tegenspraak is met de waarheid.

– Als ik spreek over de islam en zijn heilige profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem), weiger ik diplomatiek te zijn.

– Moslims over de hele wereld verwerpen elke vorm van terrorisme die worden gepleegd in de naam van religie, en bevestigen dat de islam en zijn profeet niets met terrorisme te maken hebben.

– Al-Azhar vertegenwoordigt bijna twee miljard moslims van over de hele wereld en ik heb eerder op het internationale toneel bevestigd dat terroristen ons niet vertegenwoordigen en dat wij niet verantwoordelijk zijn voor hun daden. Dit moet niet worden gezien als een verontschuldiging, aangezien de islam geen verontschuldiging vereist.

– We hadden gehoopt dat Europese functionarissen wisten dat dergelijke incidenten niet de islam en moslims vertegenwoordigen, vooral wanneer moslims vaak de grootste slachtoffers van terrorisme zijn.

– Ik ben de eerste die protesteert tegen de vrijheid van meningsuiting als deze een religie beledigt en niet alleen de islam.

– Overtredingen worden begaan door alle aanhangers van religies. Aangezien we het christendom nooit de schuld hebben gegeven van de terroristische aanslag in Nieuw-Zeeland, moeten we de islam ook niet de schuld geven van het terrorisme dat in zijn naam is gepleegd. Ik accepteer niet dat de islam de schuld krijgt van terrorisme.

– Al-Azhar heeft zich door de geschiedenis heen verzet tegen terrorisme en we hebben een reeks curricula opgesteld die duidelijk hebben gemaakt dat terroristen criminelen zijn en dat ze niets met de islam te maken hebben.

Quran-instituut al-Husayn
Quran-instituut al-Husayn
De artikelen en bijdragen van al-Husayn staan onder toezicht van de schriftgeleerden en medewerkers die uitmaken van het team. Voor een volledige beschrijving van het team zie de pagina team. De theologische artikelen zijn afkomstig van de Dar al-Ifta van Al-Azhar of andere betrouwbare bronnen die eerst nagekeken zijn door het team en vervolgens geplaatst op de website.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Help mee

Met je Zakah of Sadaqah help je ons zulke artikelen en lessen voor de islam te maken. Studenten leren hierdoor gratis mee.

Doneren voor de Quran omdat we ANBI zijn

Omdat al-Husayn door de belastingdienst ANBI is gekeurd, kun je een groot deel van je Zakah en Sadaqah terugkrijgen. Wanneer je dit doet met een overeenkomst kun je meer terugkrijgen.

…meld je aan en blijf op de hoogte van onze artikelen en boeken en blijf doorleren

Scroll naar top

© Stichting al-Husayn – Alle rechten voorbehouden